Luino - Como

10 augustus 2014 - Como, Italië

Zondag 10 augustus:
Het regent dat het giet! Flinke onweers- en regenbuien teisteren vanaf een uur of twee het plaatsje Luino. Marlies wordt er wakker door en slaapt amper nog, maar Folkert slaapt er doorheen. Pas om een uur of zes wordt Folkert van de klappen wakker. Wat een hoeveelheid water komt er naar beneden!
De wekker stond om kwart voor negen maar door de enorme hoeveelheid regen besluiten we ons vertrek uit te stellen. Vandaag fietsen we ongeveer 55km. We mogen pas om half vier inchecken dus we hebben nog wel even. Om tien uur trekken we toch onze regenjassen maar aan om op de fiets te stappen. Gelukkig is het gestopt met heel hard te regenen....
Het eerste stuk vanuit ons hotel is gelijk al een kuitenbijter. De fietsteller van Folkert geeft op sommige stukken 12% aan. We dachten beiden dat het slechts van korte duur is deze klim maar dat valt wel een beetje tegen, het blijkt anderhalve kilometer bergopwaarts te zijn met waterstromen tegen. Het water stroomt echt de berg af en ook hopen stenen en modder moeten ontweken worden. Door het klimmen gutst het zweet van de armen, waardoor we besluiten om de jassen maar weer uit te doen. Dan begint het weer wat harder te regenen en trekken we onze regenjassen maar weer aan. Nog steeds zijn we aan het klimmen als een auto ons inhaalt, rijdt dwars door de plas en allebei worden we door de auto tot onze zeem toe nat. "En bedankt", is onze reactie. Vandaag gaan we twee keer de grens over. Van Italië naar Zwitserland en weer naar Italië. Na een km of 16 hebben we trek in een bak koffie. Inmiddels fietsen we langs het meer van Lugano. Schitterend om hier te fietsen.We hebben het ene meer, lagio Maggiore nauwelijks achter ons gelaten of het volgende , lago Lugano doemt voor ons op gevolgd door het Comomeer.Ook hier fietsen we een heel stuk langs.
Nadat we er eerst over, volgens onze routebeschrijving, een rustige weg (nou niet dus) door Chiasso rijden. Dan bereiken we rond drie uur Como en gaan even op een bankje zitten om te genieten van het uitzicht op het meer, met daarachter heuvels/bergen. Tegen 16u komen we aan bij ons bed & breakfast. Het is een appartement met 2 slaapkamers (iedere slaapkamer heeft z'n eigen badkamer) en een gezamenlijke woonkamer. Hier zitten we vandaag en morgen. Morgen een rustdag. Waarschijnlijk niet zwemmen...(weet iemand waar je aan het meer kan zwemmen? Wij hebben geen publieke strandjes o.i.d. gezien), maar een wandeling door de stad, de Katholieke kerk bekijken en waarschijnlijk een tocht met de boot of kabelbaan naar een ander dorpje aan het meer.

Gr. Marlies en Folkert.

1. Carin: