deel 2

20 juli 2018 - Nevers, Frankrijk

Dinsdag 17 juli, Decize - Paray le Monial

De eerste 5km van vandaag zijn dezelfde als de laatste van gisteren, lekker langs het kanaal dus goed om in te komen. We gaan om 8.30 uur eerst even langs de supermarkt omdat we de eerste 45km niets tegenkomen qua koffiekopjes of eetmogelijkheden. Na 5km gaan we van het kanaal af en fietsen we door Franse boerendorpjes en af en kunnen we een blik op de Loire werpen. Zo ook na 25km waar we op ons gemak genieten van een stukje stokbrood. Ons verlate ontbijt. Daarna fietsen we verder om net voor 12uur even van de route afwijken om het centrum van Bourbon-Lancy te bekijken. Dit blijkt de moeite waard te zijn. Hierna fietsen we verder naar onze eindbestemming. Eerst over de Voie Verte naar Diou welke vooral tussen bomen loopt langs een doorgaande weg en daarna tot Digoin langs het kanaal. In Digoin steken we al fietsend langs het kanaal de Loire over. Om de laatste 11 km naar Paray le Monial ook weer langs het kanaal te kunnen fietsen. Alles bij elkaar bijna 100km. We zetten onze tent op en doen boodschappen. Omdat het best een pittige dag was besluiten we de volgende ochtend het dorpje met kort te bezoeken want ook voor morgen staat er bijna 90km op de planning. Echter vanaf die avond 22.00hr gaat niets meer zoals gepland want Marlies trapt nadat ze haar tandenborstel uit de tent heeft gepakt bovenop een haring (we hebben lekkere stevige stormharingen maar die gaan niet helemaal de grond in). Het gevolg is een snee/gat onder haar voet op de overgang naar haar kleine teen. Folkert zegt nog misschien moet het wel gehecht worden maar nadat we het ontsmet hebben en er een gaasje op getapt hebben gaan we slapen.

Woensdag 18 juli, Paray le Monial

‘S Ochtends lijkt het best mee te vallen met de wond. We verschonen het gaasje en pakken de tent in waarna blijkt dat de wond toch aardig bloed staan we een beetje in dubio. Folkert heeft bij de camping geïnformeerd naar een huisarts maar in Frankrijk kan je beter naar de eerste hulp vh ziekenhuis. Dat schijnt sneller te zijn. Met deze info en de eigenwijsheid van Marlies gaan we fietsen met weer een schoon gaasje onder haar voet. Na 6km blijkt ook deze weer doorbloed te zijn en besluiten we terug te fietsen, zetten we onze tassen op de camping en fietsen we naar de eerste hulp. Daar zitten we rond 10.00 uur en laten alles maar over ons heen komen. Als we rond 13.00 uur naar buiten komen blijkt de teen / voet niet gebroken, kon er niet meer gehecht worden, zit de voet in het verband, mag er niet gefietst worden en lopen zo min mogelijk en op de hiel. Oh ja we hebben ook nog een recept voor antibiotica meegekregen, moet de wond 2x per dag verschoond worden (dat moet eigenlijk een zuster doen maar zonder vaste woon-/verblijfplaats mag dat dan ook wel zelf), mag hij niet nat worden en krijgen we tegen de pijn paracetamolletjes van 1g. En een ziekenhuis ervaring in Frankrijk rijker. Genoeg om eens even na te denken hoe nu verder. Dat doen we op een terrasje waarbij bij Marlies de waterlanders komen. Na een fris glaasje prik op, gaan we naar de camping waar onze tassen liggen. Na veel heen en weer gebel met Eurocross kunnen we de volgende dag onze auto gaan ophalen (die staat 175km van ons vandaan) en kunnen we voor 2 dagen een stacaravan huren op de camping. Kamperen is even geen optie.

Om een lang verhaal kort te maken, Folkert speelt voor zuster, we hebben onze auto terug, zitten ondertussen in een appartement in Nevers tm maandag en Marlies slikt trouw haar medicijnen. De wond bloedt niet meer maar is ook nog niet dicht. We beslissen maandag of we in Frankrijk blijven (en zo ja of we dat kamperend doen of in hotel/gites etc), hoe lang we dan nog wegblijven of dat we naar Nederland terugkomen. Dit was onze reisblog dan voor dit jaar. Allemaal een goede zomer en voor de kampeerders onder jullie, kijk uit voor haringen :-)

Folkert en Marlies

1. Monique:
    20 juli 2018
    Jee wat een pech Marlies! Hou je taai en sterkte!
  2. Gery:
    20 juli 2018
    Ach wat jammer nou!, zit je ineens in de misere. Hopelijk komt het goed met je voet, probeer er nog wat van te maken! Misschien heelt het snel en kunnen jullie toch nog een stukje van de reis afmaken, sterkte en groetjes van ons!!
  3. Hans Lammers:
    22 juli 2018
    Tot aan je ongeluk gelukkig leuk gehad. Sterkte met je voet! Hopelijk toch nog positief gevolg van jullie vakantie.