deel 1

16 juli 2018 - Decize, Frankrijk

Vrijdagochtend 13 juli vertrokken we rond 7u richting Frankrijk. Nauwelijks file onderweg gehad, waardoor we rond 15.30u op onze camping “Au Bois Joli” in Andryes aankwamen. Marlies heeft het grootste stuk van de autoreis gereden. Folkert had erg veel moeite om zijn ogen open te houden. Het zware leven van een docent speelde hem parten.

Deze camping is tevens ook onze eindbestemming. We laten namelijk de auto achter en hier begint onze fietstocht “Fietsen in Bourgondië”.

2 nachten bleven we hier op de camping. Al snel  is onze tent opgezet, lekker in de schaduw. Later zullen we merken dat ons stekkie niet helemaal ideaal was.

Rond 23.00u barstte het vuurwerk los hier. Sommigen hoopten waarschijnlijk al dat Frankrijk kampioen zou worden, al moesten ze die wedstrijd zondag nog spelen. We merkten direct al dat de plek waar onze tent stond verre van waterpas lag en dan drukken we ons nog zachtjes uit. Regelmatig werden we wakker omdat we bijna van  het matje/luchtbed afrolden.

Zaterdag 14 juli,

Vandaag nog een rustige dag. Het is nationale feestdag. Vandaag bezochten we ‘s middags op de fiets Clamecy om te lunchen en wat sfeer te proeven. Van het grootste evenement die dag waren wij getuige. 2 kinderen gingen in verschillende bootjes (geroeid door volwassenen) elkaar te lijf met een lans. De bedoeling was om de ander het water in te duwen. Het hele dorp was uitgelopen..... ongeveer een man of 25 zat op de kade.

Zondag 15 juli, Andryes-Chaumot

Nu start onze fietstocht. We beginnen onze fietstocht met een korte etappe. De afstand is 45 km. Lekker rustig inkomen. We laten de spullen in de auto liggen die niet mee kunnen op de fiets (2 luie stoelen, een tafeltje en wat kleding), de rest gaat in onze tassen op de fiets. We geven de sleutel vd auto bij de receptie af en beginnen onze fietstocht. Na 100 m lopen we nog even terug om onze banden met de grote pomp wat harder op te pompen en dan om goed 11hr kan de reis beginnen. We fietsen de eerste km’s dezelfde route als gisteren en na onze lunch gekocht te hebben in de supermarkt in Clamecy vervolgen we de route langs het kanaal. We zien veel stopborden (elke keer als we bij een sluis omhoog fietsen en er een zijweg is). Stoppen doen we echter alleen als er een auto aankomt. Onderweg zien we nog een doodgereden rat met z’n ingewanden op de weg liggen. Te ranzig om te fotograferen. ‘s Middags kwamen we aan op de camping waar Martine van Os met haar groep aan het kamperen was. 7 Nederlanders in een groepje. ‘s Avonds begrijpen we dat het de vrijgezellenclub is. We eten erg lekker bij het restaurantje vd camping. 2 mannen runnen dit gedurende het seizoen. Erg lekker eten. Folkert probeert de plaatselijke koe.

Maandag 16 juli, Chaumot-Decize

Vandaag een lange fietsdag. De bedoeling is om zo’n km of 85 te fietsen. Nog steeds fietsen we langs het kanaal. De paden zijn prima en het weer werkt ook erg mee. ‘s Ochtends fietsen we de 16 sluizen. Flink klimmen maar onwijs mooie plaatjes. Hard werken ook voor degene die al de sluisjes moeten bedienen. Wel leuk vakantiewerk. Rond het middaguur is het al zo’n graad of 30 en dat loopt in de middag lekker op. Totdat we een heerlijk yoghurtje eten. Op dat moment begint het flink te onweren en niet veel later worden we getrakteerd op een flinke plensbui. Gelukkige kunnen we schuilen in een toiletcomplex waar ook een soort van plaatselijke vvv zit. Na een half uurtje stappen we weer op als het droog is en beginnen aan de laatste 15 km van deze dag. Na de bui is de wind flink aangewakkerd en je raadt het al, wind tegen. Gelukkig is het ook iets frisser, maar al snel wordt het wel een beetje benauwd. Als we na de 15 km bij de camping aankomen begint het weer te regenen. Maar na het registreren klaart het op en zetten we droog de tent op. We fietsen nog even het dorpje in om ons avondeten te kopen. Nu zitten we in de schemer en koelt het lekker af. Mogelijk vannacht nog een bui maar voor de komende 3 dagen geven ze mooi weer op. We gaan het zien.

Groeten Marlies & Folkert

1. Hans Lammers:
    17 juli 2018
    Zo, zo, weer wat km in de benen. Frankrijk blijft een geweldig land om te ontdekken. Frankrijk wereldkampioen. Weinig Nederlanders die ze dat gegund hadden, maar jullie hebben zo een dubbel feest meegemaakt. Lachuh. Geniet.. Ook van de regen. Dat missen we hier in NL wel. 👍