22 april t/m 26 april Bagan - Inle Lake

26 april 2017 - Nyaungshwe, Myanmar

22 april: Bagan – Inle lake
Vandaag een tocht met de bus naar een nieuwe locatie, het Inle lake. Eigenlijk naar Nyaungshwe een stadje aan de noordkant van het meer. De rit is volgens de boeken ongeveer 350 km en volgens het reisbureau waar we onze busticket hebben gekocht gaan we daar zo’n 8 uur over doen. Dat is dan vanaf het busstation. We worden 1,5 uur voordat de bus vertrekt bij het hotel opgehaald door een pendeldienst. Om 7 uur staan we netjes klaar maar moeten tot goed 7.30 uur wachten op de pendeldienst. Als die er eenmaal is blijken er 4 fransen het concept niet goed begrepen te hebben en moeten die nog uit hun bed gebeld worden. We wachten dus nog even. Op het busstation moeten we weer allemaal ons ticket laten zien en onze paspoorten. Gegevens worden genoteerd en goed half negen vertrekken we. We zitten deze keer in een VIP bus wat inhoudt dat de Bus aan een kant 2 stoelen heeft en aan de andere kant van het gangpad 1. Redelijk brede stoelen dus met aardig wat beenruimte en een rugleuning die een behoorlijk eind naar achteren kan (die van degene die voor je zit jammer genoeg ook ). Op een stop na (lunch en plassen) wordt er flink doorgereden en snappen we als we kilometers door heuvel/berglandschap rijden waarom we er zo lang over gaan doen. Folkert slaapt/dommelt wat uurtjes en Marlies ziet veel van de omgeving. Net iets voor half vijf komen we op de plaats van bestemming aan. Ons hotel ligt op loopafstand van het busstation. Na het inchecken kijken we op TripAdvisor waar er een goed aangeschreven restaurantje zit in de buurt van het hotel en we eten erg lekker. Hier komen we vast nog wel een keer terug de komende dagen.

23 april: Nyaungshwe
Vandaag gaan we na het ontbijt op het dakterras van ons hotel de omgeving per fiets verkennen. In Nederland hadden we al een leuke route gevonden van zo’n 25 km en die gaan we fietsen. Bij het hotel hebben ze fietsen en als de portier onze banden nog even oppompt – en bij die van Folkert  ook nog even een ventiel wisselt - blijkt er wel heel veel speling in de voorvork van Folkert zijn fiets te zitten. Dat vindt de portier ook en we krijgen een andere. Vol goede moed gaan we op weg. De route is mooi, eerst fietsen we nog 2km door het dorpje waarna het steeds rustiger wordt langs de weg met winkeltjes en we steeds meer landbouwgrond zien. Hierop zijn af en toe mensen aan het werk soms op the old fashion way met ossenkarren en soms met moderne middelen. Onderweg naar het meer, waar we overvaren, stoppen we voor een lekker vers fruitsapje. Het voordeel van het toerisme hier is dat ze op veel plekken een menukaart in het engels hebben. Bij het meer aangekomen worden we gelijk gespot door schippers (ze varen hier op vrij platte lange bootjes met buitenboordmotor). Voor 15.000K (ruim 10 euro) willen ze ons wel overzetten. Nu staat er in onze routebeschrijving dat dat voor 6.000K zou moeten kunnen. En Nederlanders als we zijn proberen wat van deze prijs af te krijgen. Dit lukt niet echt en wij besluiten, voordat we overvaren, nog even rond te lopen langs de floating houses die hier staan. In ons idee hebben we nog niets toegezegd. Na een rondje lopen belanden we op een bamboe terras en vragen de serveerster wat een overtochtje (in grote boot) zou moeten kosten. 10.000K volgens haar en haar oom wil ons wel overzetten. Nou dat hadden we dachten we mooi geregeld. Als we met oom bij de boten aankomen en wij onze fietsen pakken krijgen de schippers (oom en degene die ons had aangesproken) een flinke woordenwisseling. Het komt er uiteindelijk op neer dat we door de 1ste schipper overgezet worden voor 10.000K. De tocht over het meer (ongeveer 20 minuten) is erg mooi en we koelen ook lekker af. Aan de overkant fietsen we op ons gemak weer richting hotel. Onderweg bezoeken we nog een tempel en zien we als we vlak bij het dorp fietsen op een smal weggetje dat het baddertijd is voor de waterbuffels. Een leuk gezicht waar we met plezier naar kijken. Terug in ons hotel frissen we ons op, komen even bij in de aircotemperatuur en lopen op ons gemak het dorp in voor ons avondeten. Het koelt hier ’s avonds lekker af met wat wind erbij is zo een graadje of 25 denken we.

24 april: Inle Lake
Vandaag worden we over het Inle Lake rondgevaren. Om 8.00 uur vertrekken we vanaf ons hotel naar de aanlegplaats voor boten. Hier aangekomen klauteren we via een boot of 6 als echte stramme Hollandse toeristen naar de boot die ons over het meer zal varen. Onze schipper is een jonge knul die redelijk engels spreekt maar onder het gebrom van zijn motor niet altijd verstaanbaar is voor ons.Hij legt ons uit dat we op ongeveer deze volgorde het volgen gaan zien:
•    Vissers
•    Tempel
•    Vrouwen met lange nekken
•    Lunchtijd
•    Tempel
En daarna kijken we ook nog naar een roeiwedstrijd (wij denken dat ze deze elke dag houden voor de toeristen).
Het is een super gave dag. We zien veel, zitten lekker in het windje op het water, genieten dus volop.

25 april: trekking rond Inle Lake
Vandaag lopen we een easy trekking zoals dat heet in de heuvels rond het meer. We zullen 2 grotten, 2 dorpjes en een wijngaard bezoeken, 5km lopen en 4 uur onderweg zijn. Nu hebben wij al bijvoorbaat onze twijfels over die 5km maar gaan het zien.
Onze gids pikt ons op bij het hotel en al pratend komen we er achter dat hij 21 jaar oud is, aardrijkskunde studeert om uiteidelijk onderwijzer te worden, nog niet getrouwd is (wat in zijn dorp als vreemd wordt gezien want daar trouwen ze op hun 16de), hard werkt om zijn studie te betalen, nog een broer en zus heeft en in een dorpje op 2 uur rijden hiervandaan woont. Verder krijgen we wat over het land te horen, bijvoorbeeld dat ze hier 6mnd per jaar naar school gaan en 6mnd vakantie hebben, je vanaf je 18de brommer mag rijden en daarvoor in het bezit moet zijn van een rijbewijs maar dat alleen in de steden wordt gecontroleerd, je niet mag bellen tijdens het brommer rijden, je als je wilt monnik kan worden maar ook weer kan stoppen met monnik zijn als je niet langer wilt…..
Naast de leuke gesprekken zien we ook veel moois onderweg, mooie landschappen en grotten met boeddhabeelden. Op de wijngaard gaan we er niet voor om wijn te drinken maar besluiten we dat een colaatje en water op dit moment beter voor ons is. Terug in het dorp blijken we 16,5km gelopen te hebben en als we afscheid nemen van de gids vertelt hij ons dat hij richting zijn dorp gaat om zijn ouders te helpen op het land. Dat is nog eens hard werken om je studie te kunnen bekostigen en om je familie te helpen wat hier heel normaal is. ’s Middags nemen wij het er lekker van en genieten op het dakterras van ons hotel van het uitzicht over de stad en van het windje wat verkoeling brengt. ’s Avonds eten we weer bij het restaurant waar we de eerste avond hier ook gegeten hebben en de eigenaar herkent ons en weet zelfs wat we gegeten hadden.

26 april: Nyaungshwe – en nachtbus naar Golden Rock
Vandaag staat er een bezoek aan de plaatselijke markt op het programma want die was gisteren ivm volle maan gesloten en verder eigenlijk niets. Behalve dan dat we om 14.00 uur plaatselijke tijd gaan proberen te facetime-en met de ouders van Marlies om ze zo live te kunnen laten zien wat wij meemaken.  En natuurlijk de nachtbus naar het zuiden. We worden hiervoor om 17.00 uur bij ons hotel opgehaald, vertrekt onze bus om 18.00 uur komen we morgenochtend om 5.00 uur in Bago aan waar we dan om 7.30 uur op de bus naar de voet van de berg waar de gouden rots op ligt stappen. Als het goed is komen we dan 2 uur later daar weer aan en moeten we met pick-up trucks de berg op (45 min). Maar dan hebben we dan wel een hotel boven op de berg zodat we zonsondergang en zonsopkomst  kunnen zien. Maar hierover later meer.

1. Carin:
    26 april 2017
    Wat een prachtige reis maken jullie weer. Leuk om mee te lezen
  2. Ingrid:
    27 april 2017
    Dit leest als een luxe vakantiefolder: wat een geweldige reis!
  3. Michiel:
    27 april 2017