Como - Cisano

12 augustus 2014 - Cisano, Italië

Dinsdag 12 augustus:
Gisteren hebben we een heerlijke rustdag gehad. We vertrokken begin van de middag voor een twee en half uur durende bootreis naar Bellagio. Volgens onze host was dat een heel erg leuk stadje, met smalle straatjes en wat winkeltjes. Rond half drie kwamen we er aan. Wat een toeristische attractie daar zeg. File lopen door de stad. En één en al geldklopperij. Allemaal winkeltjes met souveniers waar je dan thuis niets meer mee doet.
Daardoor hadden we het al vrij snel gezien. De straatjes waren leuk, maar om nu te zeggen dat je het gezien moet hebben....nou nee. De bootreis was leuker dan het stadje ;-)
Na er een tijdje geslenterd te hebben, waren we er wel klaar mee en vertrokken we weer met de boot naar Como. Aan boord zo nu en dan wat regen gehad, waardoor we vanaf de voorplecht weer naar binnen moesten. En we kunnen jullie wel zeggen dat binnen in de warmte met veel mensen het zonder reispilletjes soms best zwaar was. Net aan land nog een ware wolkbreuk welke ons de Mac Donads indreef. Nou van de nood maar een deugd gemaakt en gelijk ons avondeten geregeld.

Vandaag weer een fietsdag we gaan op weg naar Cisano. We reden rond kwart voor tien bij ons bed & breakfast vandaan richting het centrum van Como. De route van vandaag was niet lang en omdat we pas na half vijf het volgende hotel in konden eerst nog maar een bankje in het centrum van Como gezocht om wat te lezen voordat we gingen fietsen. Tegen elf uur dronken we nog een heerlijke latte macchiato en daarna vertrokken we.
We zouden al vrij snel - maar wel na de nodige klimkilometers (dat vertelde het boekje ons) op een fietspad komen waarover een ketting gespannen zou zijn, om brommers ed. te weren. Hier zouden wij dan overheen moeten klimmen met fiets. Ook zou het een onverhard fietspad zijn. De ketting lag op de grond en dat scheelde ons dus weer tijd. We hoefden dus niet eerst de tassen eraf te halen, fiets over de ketting te tillen en tassen erop te doen. Maar, onverhard was het wel. Het was bedekt met veel kiezels en er zaten behoorlijke gaten in de weg, waardoor je continu bij moest sturen om niet in een kuil te rijden. Maar aan alles komt een eind, zo dus ook aan dit fietspad. Aan het einde van het fietspad zou ons een hek te wachten staan waar we doorheen moesten slalommen wat met tassen niet zou lukken. Ook hier hadden we mazzel, het slot op het hek wat open kon zat er niet op dus gewoon doorrijden. Vandaag was niet de meest mooie route. Na zo'n 16 kilometer gefietst te hebben leidde de route ons door weer een onverhard pad door het bos, langs het meer. Vanaf de eerste meters zag je de plassen al liggen en werden we aangevallen door een flink aantal muggen. Niet echt een ideale route van de schrijver van ons boekje om fietsers hierover heen te leiden. Het werd zelfs zo erg drassig dat we van de fiets afmoesten om niet in een plas tot stilstand te komen. Gelukkig lagen er aan de zijkant een paar stenen waar wij overheen konden. En met de fiets aan de hand lukte ook dit weer. Na vijf kilometer kwamen we uit op een verharde weg en lieten we het bos inclusief de vervelende muggen achter ons. Door deze off road kilometers duurde de tocht van vandaag langer dan we gepland hadden. Niet qua afstand, maar wel qua tijd. Gelukkig hadden we onwijs mooi weer (35 graden wel gehaald) en waren we net voor de regen-/onweersbui binnen. De fietsen staan droog en wij zitten in ons hotel. Morgen richting Milaan. Als het goed is qua kilometers geen al te grote uitdaging maar morgen moeten we zelf de route uitzoeken. Nou als het weer dan meezit kunnen we er gewoon heel de dag over doen ;)

Gr. Marlies en Folkert...

1. Erwin:
    13 augustus 2014
    Wat een pakkende reis, Folkert en Marlies. Je moet wel uit het goede wielerhout gesneden zijn om dit alles te overwinnen. Succes met de komende etappes. Alessandria komt spoedig in zicht.