Himmelpfort-Templin-Chorin-Strausberg-Berlijn

4 augustus 2016 - Berlijn, Duitsland

Dag 21
Vandaag vertrekken we van de camping naar Templin. Aangezien de weersvooruitzichten niet al te best zijn eind van de middag en de avond besluiten we om een hotelletje voor de avond te boeken. Afgelopen nacht was dus onze laatste overnachting op een camping. Tot 01.00u was er nog een feestje in de jachthaven verderop. Live muziek afgewisseld met een dj. Als je in je tentje ligt is muziek in de verte best lekker om bij in slaap te vallen. Omdat de tocht van vandaag slechts 35 km is hoeven we niet al te vroeg op. De wekker staat om 8.30u en daar worden we ook door gewekt. Nadat we de tent droog hebben ingepakt, ontbeten en gedoucht te hebben stappen we op de fiets. Een rustdag is lekker, maar het is toch ook wel lekker om weer te fietsen. Al vrij snel moeten we een riviertje over d.m.v. een trap. In het midden is een goot waar we onze fiets inzetten. Aangezien het best steil is moeten we flink aanzetten om omhoog te komen. Naar beneden gaat een stuk makkelijker…vol in de remmen. Gelukkig is het wegdek vandaag een stuk beter dan eergisteren. Na zo'n 10km bereiken we een dorpje en kunnen we een heerlijk koffie en thee bestellen. Nadat we afgerekend hebben stappen we op voor de laatste 25km. Het eerste stuk van de route gaat een beetje heuvel op, heuvel af. Nadat we weer een heuveltje afgaan loopt een grote groep over de hele weg. De achterrem van Folkert piept behoorlijk en werkt uitstekend als bel. Helaas wordt dat door iemand uit de groep niet als prettig ervaren. Tegen half 3 bereiken we ons hotel. Nadat we gedoucht zijn liggen we even op bed en daarna gaan we op zoek naar een restaurantje – het is zondag en ietwat uitgestorven op straat maar we vinden wel wat. Tot nu toe hebben we zo'n 1070km gefietst en het einde komt al aardig in zicht!

Dag 22
Vandaag fietsen we naar Chorin. Geen al te groot plaatsje maar wel bekend hier in de buurt doordat ze er een klooster hebben wat een ‘attractie' is hier. We halen ’s ochtends nog even een fles spa rood voor tijdens het fietsen en nu blijkt Templin toch gewoon een leuke levendige stad te zijn. We hebben echt gezien dat de zondagsrust nog hoog in het vaandel staat hier in Duitsland. Vandaag fietsen we ongeveer 50 km. Het is veel door de bossen (we fietsen zeker 12 km langs de Lübbensee maar daar zien we door de bomen in het bos niets van). Wat dan wel weer fijn is is dat we geen last hebben van de spetters die af en toe uit de hemel dwarrelen. In Joachinsthal lunchen we bij een tentje waar we in eerste instantie als we de ober zien ons van afvragen waar we nu weer terecht zijn gekomen. Maar het is heerlijk, super schoon en de ober is uiterst vriendelijk. Na de lunch trappen we de laatste km naar Chorin. Ons hotel blijkt inderdaad in een gehucht te liggen. Na het douchen lopen we richting het klooster wat we door een giga regenbui uiteindelijk alleen vanaf de buitenkant zien voordat we snel schuilen in een restaurant van een hotel waar we gelijk besluiten te eten.

Dag 23
Vandaag onze laatste fietsdag van de route. Morgen alleen nog Berlijn in. We gaan vroeg op pad omdat we vandaag 80 km moeten fietsen. Vandaag is een dag met bos, dorpjes, graanvelden, vee, herten en bij Niederfinow een lift voor boten. Hier moeten de boten meters hoger/lager verder in de vaarroute waarbij de boten in een bak met water naar boven of beneden gaan. Een super gaaf gezicht. Deze constructie staat al vanaf begin 1900. Echt heel gaaf. We fietsen verder en als het gaat regenen doen we dit ook nog met regenjas aan. Na de lunch is het droger en gaan de regenjassen uit en fietsen we verder naar Strausberg. Omdat ons hotel in de buitenwijk van de stad ligt drinken we nog wat in het centrum waarna we naar ons hotel fietsen. ’s Avonds plannen we de route naar Berlijn en zoeken we ook uit hoe we met het ov in Berlijn kunnen komen mocht het hard gaan regenen. De weersvoorspellingen spreken elkaar tegen dus morgenochtend besluiten we of we fietsen of ov-en.
Dag 24
Als we op staan probeert het zonnetje door te komen. De voorspellingen zijn dat het ’s ochtends redelijk is. We besluiten te gaan fietsen en zitten om 9 uur op de fiets. Het is vandaag wat puzzelwerk qua route maar op 18km voor het centrum van Berlijn komen de bordjes met Mitte en op één plek na staat de route naar het centrum goed aangegeven. Na een bak koffie onderweg (gelijk schuilen voor de enige bui regen) komen we om 13.00 hr op de Alexanderplatz aan. Hier lunchen we waarna we met een paar tussenstops (fotoshoots van onze fietsen bij enkele high lights van Berlijn) arriveren we om 15.00hr in ons hotel. Dit blijkt gelijk achter het Haubtbahnhof te liggen wat perfect is voor vrijdag (hier vandaan vertrekt onze trein dan weer naar Nederland). Het is een luxe hotel. Onze fietsen mogen in de garage, die hebben het 1250 km door Brandenburg super gedaan. ’s Avonds lopen we nog een rondje door de stad.
Dag 25
Vandaag een dagje Berlijn. Het weer belooft goed te worden maar als we half één het Natuurkunde museum uitkomen begint het te regenen. We drinken een bak koffie bij een koffietentje en schuilen voor een bijzonder heftige bui. Daarna besluiten we in plaats van te lopen door Berlijn het openbaar vervoer te nemen. De rest van de dag schuilen we voor de regen in de kroeg en shoppen we wat.
Morgen rest ons nog de trein weer terug naar Nederland te nemen. Tot zover dus onze verslagen van deze vakantie. Voor allen die nog vakantie hebben/krijgen we hopen dat jullie net zo genieten als wij.
Groeten,
Folkert & Marlies

1. Atie:
    4 augustus 2016
    Het was weer een feest om jullie reisverhalen te lezen en mee te beleven.
    Fijn dat jullie een goede vakantie hebben gehad. Goede thuisreis morgen.
  2. Michiel:
    4 augustus 2016
    Was weer leuk om jullie te volgen. Goede thuisreis