Luxemburg - Metz

29 juli 2014 - Metz, Frankrijk

We stonden op met droog weer en een behoorlijk grijze lucht. Vandaag verlaten we Luxemburg en fietsen Frankrijk in met als eindbestemming Metz, via Thionville. Vaak met de auto al langs gereden en dan komt het altijd wat troosteloos over. Hoe het er in de stad uit zou zien, zouden we na een km of 88 met eigen ogen kunnen aanschouwen. Het zou een bijzondere dag worden (maar goed dat je niet alles van te voren weet)...
Na onze fietsen van -2 te hebben gehaald (lekkere warming-up) bleek het bij de start van de tocht nog droog te zijn maar na een kwartier fietsen besloten we om toch maar de regenjassen aan te trekken. Het regende weliswaar niet hard, maar hard genoeg om er toch wel behoorlijk nat van te worden. Toen we Frankrijk inreden, ergens tussen de weilanden anoniemer kan niet hebben we de regenjassen geruild voor onze truien.
De zon hebben we vandaag nauwelijks gezien, bewolking des te meer, maar de droge perioden koesterden we, gezien de vooruitzichten. En eerlijk is eerlijk de temperatuur was goed.
Vlak voordat we het dorpje Gavisse inreden staken we de weg over om "veilig" op het fietspad te fietsen. De weg ging naar rechts en we moesten een beekje over door over een houten bruggetje te fietsen. Op dat moment fietsen we iets harder dan stapvoets en fietst Marlies voor en Folkert achter. En binnen 2 tellen ziet Folkert Marlies' haar fiets onder haar wegglijden en op de brug vallen en nog geen tel later ligt Folkert er naast. Naast wat blauwe plekjes en een miniscuul schaafwondje hebben we gelukkig geen materiaalpech. Met de schrik in onze benen hijsen we ons overeind en zetten de fietsen rechtop en gaan lopend het bruggetje over. Daar de fietsen nogmaals bekeken en snel weer opgestapt om onze weg te vervolgen...
Om de schrik (vooral bij Marlies, Folkert is een doorgewinterde valler) te boven te komen op zoek naar een drinkgelegenheid. Helaas we fietsen nog steeds door het platteland van Frankrijk (erg mooi maar een lekker bak koffie.....). 15 km ten noorden van Thionville gaan we een fietspad naar Metz op van ongeveer 50km. Deze route voert ons langs de Moezel. Met mooie vergezichten, sluizen en af en toe ook industrie. In Thionville eindelijk de verdiende bak koffie. Dit keer dus geen tocht door bossen maar langs een mooie rivier. Na zo'n 80 km bijna aangekomen in Metz. Het pad tussen Thionville en Metz is een prima fietspad.....alleen....jammer dat het pad van het 1 op het andere moment stopt en je dan maar een beetje op goed geluk de goede kant moet kiezen. Als Folkert had moeten kiezen, had hij waarschijnlijk de verkeerde kant gekozen...;-) (maar we hebben geleerd) en leest Marlies kaart. Zo komen we uiteindelijk in Metz terecht. En die grauwe indruk die we vanaf de snelweg altijd kregen verdwijnt direct. Vanuit de verte doemt een schitterende Kathedraal op. We besluiten om eerst naar het hotel te fietsen en dan gelijk te gaan douchen om dan zo snel mogelijk de Kathedraal te kunnen bekijken... De buitenkant is net zo indrukwekkend als de binnenkant. Na het bezoek aan de Kathedraal zitten we voor het eerst vandaag op ons gemak en drinken een glas cola...
Zo weer richting hotel, maar eerst nog even schuilen bij de Mac want het komt hier met bakken uit de hemel en dan kun je maar beter van deze gelegenheid gebruik maken door een goede portie sportvoeding te nuttigen en je blog te schrijven.