Milaan - Alessandrië

15 augustus 2014 - Alessandria, Italië

Vrijdag 15 augustus:
Onze laatste fietsetappe van onze vakantie...Gisteren hebben we op onze rustdag flink gewandeld door de stad. Zonde om op zo'n mooie dag (enorm contrast met de dag ervoor) te lang binnen te zitten. De Dom van Milaan is een absolute aanrader, tevens één van de grootste rooms-katholieke kerken ter wereld. Deze vakantie al best veel kerken gezien, maar deze is behoorlijk overweldigend. Zowel van buiten als van binnen. Binnen liggen aartsbisschop Andrea Carlo Ferrari en aartsbisschop Alfredo Ildefonso Schuster opgebaard. De gezichten zijn afgedekt met een metalen masker. Indrukwekkend om te zien. Voor de rest hebben we die dag veel door de stad gelopen. En natuurlijk hoe kan het ook anders in Milaan winkel in winkel uit...

Vrijdagochtend. Om half acht de wekker gezet. Weer behoorlijk wat kilometers voor de boeg, de planning is rond de 95 maar ook vandaag fietsen we weer op kaart en gps. We vertrokken met zon en wat bewolking en een graad of 22. Het eerste stuk langs een kanaal gefietst wat op zich niet heel bijzonder was, maar wel lekker autoluw. Daarna ging het wat meer de natuur in en fietsen we langs rijstvelden en dat was mooi en rustig fietsen.
Rond het middaguur,nadat we wat gedronken hadden (wat een uitdaging op zich is in Italië op 15 augustus - een of andere feestdag en echt alles gesloten) werd de tocht een beetje saai. Veel recht toe, recht aan wegen, dat was wel jammer. Het laatste stuk van onze tocht moesten we nog een heuveltje op en dat viel niet mee. Klinkt wel wat klagerig maar dat is niet de bedoeling hoor. Ook omdat we er vandaag flink het gas erop hadden staan en we hele stukken tegen de 23 per uur trapten. Daardoor lag ons gemiddelde dan ook hoger dan de afgelopen weken en kwam het uit op
19.1 km/uur en dat met bepakking.
Om ongeveer half 4 bereikten we het hotel, waar we moe maar zeer voldaan aankwamen. Na de nodige verfrissing (douche en drank) een rondje stad gelopen en het station gezocht waar we morgen op de trein naar Nederland gaan. Daarna heerlijk Indiaas gegeten met als toetje een welverdiend Italiaans ijsje. Morgen wacht ons de treinreis naar huis, zodat we zondag eind van de middag weer thuis zijn. Marlies mag dan maandag weer werken en Folkert vertrekt dinsdag nog met een vriend naar Frankrijk of Oostenrijk om nog wat fietskilometers op de racefiets te maken.

Al met al kijken we terug op een waanzinnig leuke vakantie met veel fietskilometers (heuvels, bergen, wijnvelden en zelfs een 2000 meter pass bedwongen), overwegend mooi weer (af en toe een flinke wolkbreuk), zeven landen gezien en mooie steden bezocht.

Groeten Marlies en Folkert.

1. Carin:
    15 augustus 2014
  2. Petra:
    16 augustus 2014
    Ontzettend leuk om jullie zo gevolgd te hebben. Een goede terug reis en dan nog nagenieten van deze geweldige prestatie.