Amesbury-Devizes-Bath

21 juli 2015 - Bath (roman Baths), Verenigd Koninkrijk

Zoals we eerder schreven zal het hotel waar we zondag in geslapen hebben niet in onze top 10 belanden. Waarschijnlijk vele tredes lager. We dachten dat ze het nog een beetje goed konden maken met het ontbijt. Helaas zaten we er naast. Een vrouw vroeg of we een Full English wilden. Marlies antwoordde verstandig :"Nee", maar Folkert had wel weer trek in een plakje spek, een eitje en een worstje. Toen het opgediend werd dreef het ei en de worst al aardig in het vet. Het ei toch maar opgegeten maar het worstje mochten ze houden. Inclusief de rest (spek, tomaat, champignons, bonen en heel veel vet). Toen maar wat geroosterd brood met een beetje jam en een yoghurtje. Alles bij elkaar een ruime onvoldoende (en als je dan ziet hoeveel mensen er nog slapen)...

Met wat bewolking stapten we op de fiets. Weer een andere omgeving dan de dag er voor. Onderweg twee keer een 'white horse' op de heuvels gezien. Dit zijn zogenaamde heuvel figuren. Daar schijnt deze streek bekend om te staan. Vandaag begint de tocht met fietsen langs erg veel graanvelden. Tijdens de ochtend veranderde het weer al vrij snel naar blauwe luchten met witte bewolking maar met af en toe een drupje regen. Het wolkendek verandert per minuut zou je haast kunnen zeggen. Na de graanvelden volgde vlak voor Devizes weer het jaagpad. Deze keer langs het Kennet en Avon kanaal. Vlak na Devizes en vlak voor onze camping moeten de boten door 29 sluizen om het hoogte verschil te overbruggen (in ongeveer 4 km). Een spectaculair gezicht. Deze sluizen moeten de mensen allemaal zelf bedienen. Wat opvalt is dat de man achter het roer blijft staan terwijl de vrouw hard werkt om de sluis open en dicht te doen.
Eind van de middag kwamen we op de camping aan en hebben we onze tent weer opgezet. Hierna nog ff langs de sluizen terug naar het dorpje voor een bak koffie. Op de terugweg naar de camping vallen wat druppels maar dat blijkt alles te zijn wat we aan regen krijgen. Redelijk geslapen, buiten het feit dat er rond 2u 's nachts een uur lang een auto met gedoofde lichten over ons veldje reed en zo nu en dan er een deur werd geopend en weer werd dicht gegooid. Doordat we het beiden niet helemaal vertrouwden blijf je er toch wakker door.
Tegen 8u werden we weer gewekt door de zon die aardig aan de tentdeur "tikte". In ons lichtgewicht tentje wordt het dan al snel best warm. Om 10u zaten we op de fiets naar Bath. Eerst moesten we nog 16 km op het jaagpad fietsen wat meestal bestond uit flinke scherpe kiezels en soms niet meer dan een meter breed was. Links dan het kanaal en als je dan moet uitwijken komt het water soms aardig je kant op. Gelukkig kwam ook aan dit stukje jaagpad weer een eind en kwamen we aan in Bradford upon Avon. Daar heerlijke koffie gedronken en na een kerkje en een oude boerderij bekeken te hebben zetten we onze tocht weer voort richting Bath. Om Bath te kunnen bereiken konden we over een oud spoor (nu geasfalteerd) Bath binnen rijden. Op dit traject bevinden zich ook twee spoortunnels. Al zo'n meter of 100 voordat we de 1e tunnel infietsten voelden we al een flinke kou eruit komen. De 1e tunnel was 1 mijl lang, en de 2e was een heel stuk korter (400m). Nadat we de buitenwijken van Bath bereikt hadden moesten we flink klimmen om de B&B te bereiken waar we een kamer hebben voor twee nachten. Onze fietsen moeten buiten blijven (hopelijk staan ze er over 2 nachtjes nog), wij douchen en lopen de stad in. Vandaag bezoeken we de Romeinse baden, morgen doen we de rest van de stad (de highlights dan).

Groet, M & F

1. Michiel:
    21 juli 2015
    blijft erg leuk om te lezen. geniet er van
  2. Erwin:
    22 juli 2015
    Mooie reis jongens. Hopelijk heeft jullie B&B een beter ontbijt dan het laatste hotel. Ik zie net bij de top 10 van Bath dat ze zo'n open bus hebben die vermoeide fietsers comfortabel langs de highlights gidst. Geniet ervan!