Bath

22 juli 2015 - Bath (roman Baths), Verenigd Koninkrijk

Vandaag hadden we een van onze niet fietsdagen en deze dag brengen we door in Bath. Zo slecht als het vorige hotel en ontbijt was, zo goed is het vandaag. Heerlijk vers fruit (frambozen, aardbeien, blauwe bessen, ananas, meloen) noten, cerials, yoghurt en geroosterde boterhammen met voldoende keuze uit beleg waaronder babybell's hmmmm..
Gisteravond hebben we, nadat we in Bath aangekomen waren en gedoucht hadden, de Romeinse baden al bezocht. Erg mooi om te zien, goed bewaard gebleven oudheden. Vandaag staat de Abdij, samen met nog wat andere mooie plekken op de planning. Vanaf ons hotel naar het centrum is het ongeveer 40 min lopen waarvan een half uur flink dalen is. Bath is een fantastisch mooie stad wat hij voor een deel te danken heeft aan de heuvels waar het tegenaan/op gebouwd is. Tijdens het bezoek aan de abdij hebben we nadat we een rondje gelopen hadden en onder andere gelezen hebben dat een van de grote "glas in lood ramen" in 1942 bij een bombardement op de stad uit de gevel geblazen is, ons opgegeven voor een rondleiding langs de bellen/klokken van de kerk met als 'hoogte punt' een bezoek aan het dak. Hiervoor moesten we in totaal 202 tredes omhoog (gelukkig in etappes) om zo eerst in de ruimte te komen van waar de klokken geluid worden (werden) en daarna bij het dak. Om met het 'hoogte punt te beginnen, wat een fantastisch uitzicht over de stad krijg je vandaar uit te zien. Om 11.58u stonden we op een meter naast de 10 klokken die deze abdij bezit en je raadt het al om 12uur....... Veel herrie (eerst de kleine klokken om aan te geven dat het een heel uur is - deze slaan elk kwartier) waarna de zwaarste (meer dan 1 ton) 12 keer sloeg, maar gaaf om er naast te staan. Vanuit de bedieningsruimte van de klokken zien we hoe de techniek het luiden door de jaren heen heeft vergemakkelijkt. Ook nemen we nog een kijkje achter de klok (waarop de tijd te zien is), zien we de gewelven van de abdij vanaf de bovenzijde en kijken we door luchtgaten in het plafond de abdij in. Na de bezichtiging zijn we verder het centrum nog in gegaan en zagen we onder andere the Circus en the Royal Crescent. Aan het eind nog over the Pulterny bridge gelopen. Tegen 17u hadden we het wel een beetje gezien en gingen we met de bus :-) huiswaarts. Vanavond in de pub waar onze B&B onderdeel van is "fish and chips" gegeten. En nu lekker in de pub (we kunnen zo rollend naar onze kamer)
Niets is teveel gezegd dat Bath een schitterende stad is!
Gr. F & M