Bad Belzig-Brandenburg-Rathenow

23 juli 2016 - Rathenow, Duitsland

Dag12
Zo, als het zulk lekker weer blijft, dan is dit voorlopig ons laatste nachtje in een hotel. Vanaf nu gaan we ongeveer 1,5 week kamperen. Vandaag hebben we weer een lange fietsdag voor de boeg. Na een prima ontbijt starten we weer in het zonnetje. Vandaag fietsen we langs en door veel dorpjes. Wat het fietsen dan weer anders maakt dan de afgelopen dagen. Om uiteindelijk na een km of 75 op een camping in de buurt van Brandenburg te komen. Dit is in ons fietsboekje de laatste etappe maar eigenwijs als we zijn zijn wij ergens bij etappe 9 begonnen dus nog wat km te gaan voordat wij de tour Brandenburg hebben volbracht. De dorpjes zijn klein en vaak nietszeggend. Helaas zijn ook de eetgelegenheden vaak gesloten. Maar na 40 km komen we in een dorpje waar we een leuk terrasje zien en ook de eerste Nederlanders buiten Berlijn spotten – fietsers. Nu we het toch over fietsers hebben, de meesten zijn veel ouder dan dat wij zijn (maar die zitten waarschijnlijk lichamelijk wat beter in elkaar) of jonger (die zullen wel fietsen omdat het een relatief goedkope manier van reizen is -als je tenminste altijd kampeert).
Na onze lunch komen we na een goede 25 km in Brandenburg aan. We nemen de rondweg want morgen op onze “niet” fietsdag gaan we de stad bekijken. Zo'n 10 km buiten het centrum van de stad zetten we onze tent op, op een camping aan een meer. Dit blijkt een camping met vooral standplaatsbewoners te zijn(een echt ons kent ons). Wij moeten onze tent op een toegang naar een strandje zetten. Later blijkt dat hier iedereen die een bootje bij de stacaravan heeft liggen en er mee wil varen met zijn boot langskomt. Ook gaan er hier veel mensen het water in dus een beetje privacy is ver te zoeken. We koken snel ons potje en eten het onder een aanval van muggen aan de rand van het meer op waarna we snel naar het terras vertrekken.

Dag13
De nacht was niet echt fantastisch. Gisteravond zagen we kleine slangetjes het water uit komen vlakbij onze tent en onze buren vertelden ons ook nog dat wanneer we geen wasberen in onze voortent willen, we ons eten goed verpakt moeten opruimen….Gelukkig geen last van slangen en van wasberen. Wel van luidruchtige ganzen en van muggen. We zijn behoorlijk gestoken. Maar…..vandaag hebben we een heerlijke rustdag. Tijd om onze kleren in de wasmachine te wassen. Eigenlijk hadden we dat gister willen doen, maar het washok is slechts van 9 tot 17u open. En……het gaat op afspraak. Om 9u staan we bij de receptie om de wasmunten te kopen. Tegen half 1 is alles weer schoon. Het ruikt alleen niet zoals thuis, maar voor het gevoel is het schoon…Tijd om naar Brandenburg te fietsen. Dat ligt zo'n 10 km terug dus stappen we weer op de fiets. In Brandenburg aangekomen zetten we de fietsen op slot en drinken nog ff wat bij de bakker zodat we de telefoon nog snel even kunnen opladen. Daarna bezoeken we de Dom en nog een andere kerk. (Binnen is het koel, buiten staat….) buiten is het erg warm. En dus besluiten we de stadswandeling maar te stoppen en ons te vermaken op het terras. Dat doen we dus ook. Als laatste nog FF snel de wifi vh winkelcentrum gebruiken en dan weer tentwaarts te gaan via het restaurantje naast onze camping. Rond 21u zijn we weer op de camping en een half uur later worden we weer aangevallen door een stelletje kansloze muggen. Na het insmeren verbetert het wel iets maar om 22u zijn we er klaar mee en maken we ons op voor de nacht. Deze nacht wel wasberen in de voortent?
Dag14
Nee ook deze nacht zijn er geen wasberen gesignaleerd. Wel weer ganzen die hun vroege vertrek aankondigden. Om half 8 staat de wekker. We blijven nog een kwartiertje liggen en dan gaat onze dagelijkse gang van zaken weer beginnen. Tent afbreken, tassen inpakken en op de fiets stappen. En zo gebeurt het dus ook. Vandaag ong. 55 km fietsen. Een flink aantal kilometers fietsen we op een redelijk drukke weg (wat niet echt bijzonder is). We fietsen door een aantal kleine stadjes waar zelfs op zaterdag niemand buiten te vinden is. Halverwege onze tocht moeten we met een pontje over een water. Nadat we de pont afgereden zijn gaan we op zoek naar een tentje waar we wat kunnen eten en drinken (en dat is toch elke keer wel weer een uitdaging. Veel tentjes zijn dicht of er is simpelweg gewoon niks). Maar vandaag beproeven we ons geluk in een soort van speelparadijs voor peuters. Er is een klimapparaat met een verrekijker en nog wat andere toestellen. Maar daarom kwamen we niet hier. Gelukkig kon je er ook lunchen. Na de lunch stappen we weer op. Folkert heeft niet echte beste benen vandaag. (Zou de conditie toch veel minder zijn??). Gelukkig komen we toch op de plaats vd eindbestemming aan. Rathenow lijkt, als de winkels open zijn, misschien best een leuk stadje, maar nu is er ook hier weinig te beleven. Na een drankje op een terrasje en ff een boodschapje gedaan te hebben fietsen we naar de camping. Compleet het tegenovergestelde vd camping waar we vandaag vertrokken. Ruimte! Niet op elkaars lip en geen mensen die via ons plekje naar het meertje willen gaan en dan ook nog eens een motorbootje meenamen. Nee hier is het redelijk klein, het ziet er schoon uit en de plek is top! Kortom een ideale camping om er een nachtje te verblijven…

1. Atie:
    23 juli 2016
    Gelukkig geen wasberen en kleine slangetjes. Het is camping life!!
  2. Hans:
    23 juli 2016
    Jullie hebben hele luxe overnachtingen en dan ineens beesten en dan vooral die vervelende muggen. Welkom weer op de camping!
    Leuk weer jullie verslag te lezen. Geniet van de rust vanavond en een goede nacht en tot het volgende verslag.
    Liefs Hans, Petra en Owen. Like Isla
  3. Hans:
    27 juli 2016
    Muggen? Wij zijn ook al duizenden keren gestoken. Heerlijke beesten.
    Kamperen is wel leuk, hoor. Enne... Folkert, elke maandag naar Utrecht fietsen?

Geniet nog verder en wederom leuk jullie reisverslagen te lezen.

Gr, uit België