Havelberg-Wittenberge-Perleberg

27 juli 2016 - Perleberg, Duitsland

Dag 15
Vandaag fietsen we naar Havelberg. Dit is een van de Hanzensteden in het gebied hier. Als we Rathenow net verlaten hebben hobbelen we over een smal dijkje langs een van de vele meren hier. Met aan de ene kant het meer en de andere kant mooie huizen moet het hier goed wonen zijn. Helaas hebben wij weinig oog voor het uitzicht want off road op een smal dijkje heeft onze volledige aandacht voor de weg nodig. We komen er zonder kleerscheuren vanaf . Ook vandaag is het weer bijzonder rustig fietsen. Je merkt dat er in dit gebied niet veel mensen wonen want bij ons zou het op een mooie zonnige zondag veel drukker zijn op de mooi aangelegde fietspaden. Jaja daar fietsen we na het dijkje de rest van de dag over. Als we in Havelberg aankomen zetten we onze tent op de camping in het centrum van de stad op. We lopen het dorpje in wat zeker een bezoek waard is en besluiten als we bij de griek (het enige restaurant met terras in de schaduw) een plekje vrij zien op het terras ons noodpakket eten (pakje pasta met saus waar alleen water bij moet) in de tas te laten en voor een griekse maaltijd te gaan.
Dag 16
Het aantal km dat we vandaag moeten fietsen is niet zo heel veel. Kortom een kort ritje dus. ’s Ochtends als we wakker worden schijnt het zonnetje en zien we wel al meer bewolking. We halen broodjes nadat we de tent hebben afgebroken bij de supermarkt (op de camping moest je ze bestellen). Deze camping was qua plek prima alleen qua sanitair kon het beter. Voor de kampeerders waren er slechts 2 vrouwentoiletten en 2 herentoiletten, waarvan 1 een urinoir was. ’s Nachts blijkt ook dat de herentoilet verstopt is….. Maar ja ook hier komen we wel overheen. Als we eenmaal aan een rivier hebben ontbeten stappen we de fiets op. Al vrij snel waar we af moeten slaan lezen we dat de weg opengebroken is. Meerdere vakantiefietsers lezen het ook en stappen dan weer op om vervolgens die weg in te gaan. Als we tegenliggers zien die eruit komen vragen we of het vrij is, en dat is het geval. Je ziet uiteindelijk wel iets van werkzaamheden maar de meeste werkzaamheden moeten waarschijnlijk nog plaatsvinden. We fietsen een groot gedeelte vd route langs de Elbe en dit keer kunnen we het water prima zien. Het blijkt een mooie route te zijn met wijdse uitzichten. Om een uur of 3 komen we in het dorpje Wittenberge aan en besluiten langs de vvv te gaan. Er zijn hier 2 campings. Een open camping waar je de sleutel vd toiletten bij de havenmeester kan halen en 1 waar we voor hebben gekozen die veel blokhutten heeft met een trekkersveldje. Alleen zitten er ongeveer 100 kinderen die op kamp zijn in die blokhutten. Gelukkig hebben we daar nauwelijks last van… Tegen 23u begint het te regenen. Alles in de tent blijft droog en na een uur stopt de regen ook weer en kunnen we met een gerust hart slapen.
Dag 17
Normaal breken we eerst de tent af en gaan dan douchen, omkleden etc. Nu laten we de buitentent staan om ‘m nog even te laten drogen. Ook de douche slaan we over. Met 100 kids die gisterenavond de douche hebben gebruikt is die niet helemaal spik en span meer. Tegen 10u stappen we op de fiets richting Perleberg. Het eerste gedeelte van de tocht leidt ons over een dijk langs de Elbe over een soort van grindpad richting Lenzen. Dit deel van de tocht (net als gisteren) wordt door meerdere fietsroutes gebruikt en dat is te merken ook we komen ook vandaag weer regelmatig vakantiefietsers tegen. Grotendeels van dit stuk hebben we wind tegen, maar als het goed is krijgen we vanaf Lenzen de wind in de rug. In Lenzen eten we bij een bakkertje die nog net open is een broodje en daarna stappen we op voor de laatste 45 km. Al vrij snel geeft het boekje ook aan dat we over een slecht begaanbaar pad moeten. Het is inderdaad niet al te best maar gelukkig kunnen we zo nu en dan over gras aan de zijkant van de weg fietsen. Soms voelen we ons voorwiel wat wegglijden in het zand. Geeft alleen soms wat schrikreacties. De route van vandaag was een mooie route. Fietsen op een dijk langs een rivier, tussen de velden, aan de rand vh bos. Zo rond 16u komen we aan in Perleberg. We hebben besloten om de komende 2 nachten een hotel te boeken. Dit in verband met de weersvoorspellingen.
Dag 18
Rond 5u vanochtend liggen we heerlijk op onze kamer als we gewekt worden door onweer en hevige regenval. Bij het ontbijt vertelt de serveerster ons dat de hoeveelheid regen voor hier ook ongewoon is. Na het ontbijt besluiten we om rustig aan te doen op onze rustdag en de stadswandeling uit te stellen tot de middag want dan wordt het droog. Tegen lunchtijd is het inderdaad droog en gaan we naar buiten en bezoeken een kerk. Wanneer we maar net binnen zijn bespringt een vriendelijke dame ons of ze ons wat meer over de kerk mag vertellen! En uiteraard doen we dat ook. We krijgen van alles te horen, o.a. hoe de bliksem er ergens in 1500 voor gezorgd heeft dat de kerk totaal afbranden. Ook over het orgel met meer dan 2000 pijpen en de restauratie ervan (56.000 euro – elke paar jaar). Achteraf gezien was het een uitstekend besluit om niet te gaan kamperen. De weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn best ok (afhankelijk van welke site je bezoekt maar we gaan voor die waar ze het mooiste weer opgeven ). Morgen stappen we op de fiets naar Wittstock met de bedoeling om de tent weer op te zetten.
Groeten, Marlies en Folkert