Jüterborg-Bad Belzig

22 juli 2016 - Brandenburg, Duitsland

Dag 10
Vandaag vertrekken we naar Jüterbog. Een route van ong 25 km. Wat ons opvalt is dat in sommige stadjes de hoofdweg bestraat is kasseien, wat niet heel lekker fietsen is met bepakking. Halverwege de route komen we langs een klooster waar we snel even een blik op werpen. Daarna gaan we aan de koffie en thee in een restaurantje er tegenover. De cafebaas is kennelijk een rekenwonder want wanneer we willen betalen koste het ons 470 cent. Nadat we betaald hebben stappen we weer op. In de verte zien we een vos in een veld lopen en nadat we stilstaan om een foto te maken heeft de vos ons en een naderende vrachtwagen al gezien en gehoord en besluit hij vlak voor de vrachtwagen maar over te steken. Gelukkig komt ie levend aan de overkant. De temperatuur is gelukkig de laatste dgn stijgende. De zon zien we met enige regelmaat en aangezien we vandaag niet zoveel door de bossen fietsen, komen we een beetje gekleurd in het dorpje aan. We kunnen pas vanaf 14.00hr inchecken dus daarom eten we een broodje op het terras en drinken later nog een shake. Wanneer we ingecheckt zijn, de tassen vd fietsen zijn en gedoucht zijn, gaan we de stad in. We beklimmen een kerktoren van 217 treden en dwalen doorchet bijna middeleeuwse dorpje. Als het tijd is voor drank en eten doen we op het terras bij de plaatstelijke Aziaat. Opweg naar het hotel kopen we fruit en drinken en zitten we in de tuin totdat de zon achter de bomen verdwijnt.

Dag 11
Vandaag fietsen we naar Bad Belzig. Als Folkert boodschappen doet voor onderweg krijgt Marlies van een wat op leeftijd zijnde niet zo'n frisse Duitser te horen dat Bad Belzig een kuuroord is. Hij wil graag de route zien die we fietsen en vertelt dat de fietspaden tegenwoordig veel beter zijn dan vroeger. Marlies is blij als Folkert de supermarkt uitkomt.
Ook vandaag rijden we veel door graanvelden (we snappen steeds beter waarom de Duitsers hun bier per halve liter drinken - wat moet je anders met je graan). Alleen vandaag staan er onwijs veel windmolens tussen het graan. Deze draaien nauwelijks omdat het windstil is maar wat een inmense apparaten zijn het. Van de week toen het harder waaide hebben we de bladen horen zoeven. In veel dorpjes waar we doorheen fietsen voeren ze anti-windmolen campagne.
Bad Belzig blijkt een leuk dorp te zijn en ons hotel blijkt zich in de plaatselijke burcht te bevinden. Met de dikke muren is onze hotelkamer nog lekker koel. Het was vandaag behoorlijk warm dus dat is erg lekker. Na een douche lopen we een rondje door het dorpje maar verkiezen het terras van het hotel (lekker onder de parasol in de schaduw en in de wind) boven een terras in het dorp (deze lagen allemaal in de zon). We eten hier lekker (paddestoelen wat het seizoen lijkt te zijn) en genieten van een bak koffie voordat we voorlopig onze laatste nacht in een hotel slapen.

1. Mike erika janice:
    23 juli 2016
    Leuke en mooie fotos
    Wat fijn dat het mooier weer is
    En weer leuk om te lezen hoor
    Groetjesssss