Cottbus-Senftenberg-Herzberg-Luckenwalde

18 juli 2016 - Luckenwalde, Duitsland

Dag 6, 7 en 8
Vandaag rijden we vanuit Cottbus (na Brandenburg de grootste stad vd provincie) naar Senftenberg. In Senftenberg gaan we voor het eerst kamperen. We vragen ons af of we daar goed aan doen want gedurende deze dag is het regenjas aan, regenjas uit. De temperatuur is ook een beetje hangen en wurgen. Folkert fietst in zijn trui, Marlies houdt het bij laagjes maar blijft in t-shirt fietsen (of regenjas natuurlijk op de regenjas aan momenten). In Cottbus hebben we even moeite het begin van de route te vinden maar al snel zijn we op weg. Vandaag fietsen we ongeveer 70 km. Zoals ook op de vorige fietsdagen is de route uiterst rustig en waarschijnlijk door het weer komen we ook niet heel veel fietsers tegen het eerste stuk. In Spremberg (een redelijk grote stad aan een Talsperre) lunchen we. Daarna is het nog 40 km fietsen. Gelukkig wordt het weer wat beter (wat minder regenjas aan momenten) fietsen we langs verschillende meren en komen we naar mate we dichterbij Senftenberg komen, meer fietsers tegen. Het fietspad rond de Senfterberger see is ook een mooi vlak fietspad wat een leuk rondje voor dagjesfietsers is. Vlakbij de camping doen we nadat we nog ff schuilen voor de regen boodschappen voor het avondeten. Op de camping blijkt deze redelijk vol te zitten en zijn we blij dat we gereserveerd hebben. We zetten onze tent op onder wat bomen (zon zullen we bij de overburen moeten pikken), douchen en koken ons potje eten. Na een bak koffie/thee op het terras van de camping zitten we tot 22.00hr buiten (zonder regen) waarna we onze ogen sluiten. Morgen weer een dag, deze zonder fietsen….

Dag 7
Vandaag hebben we een rustdag. Heerlijk om geen wekker te hoeven zetten. Nadat we wakker zijn geworden starten we heerlijk met een ontbijtje bij de tent. Verse broodjes en een hard gekookt eitje (die nog warm is) gekocht bij de supermarkt op de camping. Na het ontbijt fietsen we naar het centrum van Senftenberg en lopen een rondje om de kerk, drinken een bakkie bij de plaatselijke bäckerei en doen nog wat boodschapjes voor de lunch. Aangezien de camping zo goed als aan een meer ligt besluiten we om ’s middags heerlijk op het grasveld te liggen en te lezen. Daar waren we wel even aan toe. ’s Avonds heerlijk bij de tent soep met een broodje knakworst gegeten. Het weer was vandaag goed. Ook ’s avonds merken we dat want om 22.00hr is het nog goed toeven voor de tent.

Dag 8
Tegen 5.30u worden we gewekt door de regen die zachtjes op de tent tikt… Balen denken we. We hadden zeer goede hoop dat we de tent droog mee konden nemen, maar helaas. Gelukkig duurt het maar een half uurtje. Om half 8 de wekker gezet en binnen 2 uurtjes hebben we de tent opgeruimd, tassen ingepakt, ontbeten, gedoucht en zitten we op de fiets. Aangezien het best warm is vinden we in eerste instantie de miezer die valt niet zo heel erg. De miezer stopt redelijk snel weer. Helaas gaat het daarna wat harder regenen en besluiten we om maar even onder de bomen te schuilen. Het buitje gaat over en ook wij stappen weer op. Niet voor lange duur weer, want binnen afzienbare tijd begint het weer te druppelen en nu beginnen we er zo langzamerhand steeds meer van te balen. De route is afwisselender dan de vorige dagen. Vandaag fietsen we een groot gedeelte van de tocht langs der Schwarzen Elster. Inderdaad het water ziet er niet heel schoon uit. Na 40 km vinden we een restaurantje waar we een heerlijk tosti eten, het blijkt een hele uitdaging om op zondag wat te vinden wat open is. Ze doen hier nog echt aan zondagsrust. Algauw stappen we weer op voor de 2e helft van onze tocht. Hadden we afgelopen week al een hert voorbij zien schieten, ditmaal zien we in de verte op het fietspad ook 2 dieren liggen. Snel stilstaan, telefoon pakken voor een foto. Als we dichterbij komen kunnen we het zien. Het zijn 2 bevers en op het moment dat ze ons zien, schieten ze het hoge gras in en verdwijnen ze. Kennelijk leeft er toch het één en ander in en aan de Elster. Na de eerste stop voelt het alsof het buiten frisser is geworden en wanneer het weer begint te regenen trekken we de regenjassen maar weer aan. Dat gaat net als vrijdag weer. Regenjas aan, regenjas uit. Op 60 km doen we nog een stop. Nog 25 km te gaan en dan zijn we bij ons hotel. En wat voor een hotel. Schloss Grochwitz. Gelukkig krijgen we bijna geen regen meer en zien we zelfs het laatste stuk de zon af en toe. Moe van de tegenwind die we de laatste 25 km gehad hebben stappen we uit voor een kasteeltje. Aangebeld en te woord gestaan door een beheerster die er gelijk aankomt. De fietsen mogen in de hal van het Schloss gezet worden en van de gastvrouw krijgen een korte rondleiding. Even lijkt het alsof we in de Middeleeuwen zijn beland en ons paard ons stalen ros is. De sleutel van de kamer gekregen en eerst maar eens gedoucht voordat we op zoek gaan naar avondeten! (Overigens was dat lekker!)
Dag 9
Vandaag gaat de tocht naar Luckenwalde. Als het goed is moeten we die stad na ongeveer 70 km fietsen tegenkomen. Vandaag passeren we veel dorpjes maar of daar een dorpje bijzit waar we kunnen lunchen dat wordt ons niet geheel duidelijk uit de route. Ook vandaag blijkt het weer een mooie route te zijn. We starten met een aarzelend zonnetje en de temperatuur is goed, net iets boven de 20 graden. Na ongeveer 18km fietsen drinken we een bak koffie bij het plaatselijke bakkertje waar als sinds de jaren 80 niets aan de inrichting is gedaan. Als we buiten komen blijken de wolken het van de zon gewonnen te hebben. De rest van de dag fietsen we bij nog steeds ongeveer 20 graden maar blijft het zonnetje verscholen achter een dik wolkendek. Om goed twee uur na bijna 50 km fietsen blijkt dat er in dit gebied veel skeelerroutes lopen. Dit heeft als voordeel dat er wat horeca zit en we een plaatselijke curryworst eten (in Nederland zouden ze dit een frikandel noemen). Het geeft ons wel genoeg energie om de laatste ruim 20km in te gaan. We hebben heel de dag al wind tegen (we fietsen richting wnw) en konden een beetje energie wel gebruiken. In Luckenwalde (onze eindbestemming) hebben we wat moeite de entree van ons pension voor vannacht te vinden. Na het aanbellen bij het café wordt de deur van de pub opengedaan door de kok en hebben wij onze slaapplaats voor vannacht gevonden. Na het douchen lopen we het stadje even in en daar zitten we nu op een terrasje in de zon die zich weer laat zien te genieten van een verse vruchten shake.
Groeten Marlies & Folkert.