Fürstenwalde-Treppeln-Cottbus (was wat misgegaan tijdens het plaatsen)

14 juli 2016 - Cottbus, Duitsland

Dag 3
Vandaag onze eerste echte fietsdag. Nog niet van de tour zelf maar om van Berlijn naar een begin van de route (althans wat wij tot begin hebben gebombardeerd) te fietsen. De wekker gaat om half negen aangezien het niet heel veel kilometers zijn kunnen we rustig aan doen. Achter ons bij het ontbijt zit een Aziatische moeder met een kind te ontbijten. Het kind slurpt haar melk op alsof het heel heet is. En nadat haar melk op is begint ze smakkend aan een broodje. Interessant om te zien, dat een gewoonte die voor de één heel normaal is, voor de ander eigenlijk niet zo heel netjes is. Na een prima ontbijt pakken we de tassen en vertrekken naar Fürstenwalde. Voor ons begint hier onze route. Al vrij snel verlaten we de drukke wegen (ondanks de drukke wegen hebben ze wel overal fietspaden of de stoep) in Berlijn voor de wat rustigere weggetjes. Wat nog wel wennen is dat soms de fietspaden op de stoep liggen en je het stukje stoep dus met voetgangers moet delen. Dit gaat niet altijd vlekkeloos. Na een aantal kilometer komen we door de Altstatte van een randgemeente van Berlijn. Reden om even te stoppen en een kijkje te nemen. Helaas valt dat die Altstatte erg tegen en zitten we al weer snel op de fiets. Omdat we nu nog niet op de route zitten moeten we (Marlies eigenlijk) zo nu en dan op de kaart kijken welke kant we op moeten gaan. De GPS van Folkert heeft in het verleden vaak genoeg bewezen dat die er geen probleem mee heeft om ons extra kilometers te laten fietsen dus die vertrouwen we niet zo heel erg. Nog geen halve minuut op de kaart aan het kijken en er stopt een zeer vriendelijk en behulpzame Duitse vrouw (fijn ruikend naar knoflook en de kaart is niet heel erg groot) die ons helpt. Helaas wijst ze ons (zeker niet expres) wel de verkeerde kant op, maar dat hadden we zelf door, ook het bord van een doodlopende weg betekent in Duisland gewoon hetzelfde . Op het moment dat de vrouw in haar auto uit het zicht is verdwenen, stappen we op en fietsen toch de goede kant op. Tot nu toe hebben we behoorlijk veel in bossen gefietst waardoor het uitzicht soms niet heel ver reikt – de meren die we passeren zijn voor ons helaas niet zichtbaar. In de verte zien we een man met karretje achter zijn fiets snel dichterbij komen. Fietsen wij nou zo snel of hij zo langzaam. Eigenlijk alle 2. We fietsen gemiddeld sneller dan de voorgaande jaren omdat het allemaal redelijk vlak is en de “eenzame fietser” heeft ook weinig snelheid omdat op z’n karretje achter z’n fiets hij z’n pas gekochte wasmachine vervoert. Geweldig gezicht! Het valt ons op dat de fietspaden tot nu toe veelal geasfalteerd en ook prima onderhouden zijn. Rond een uur of 4 in de middag bereiken we het hotel. Nadat we snel gedoucht hebben gaan we op zoek naar het bruisende centrum van Fürstenwalde wat volgens de eigenaresse vh hotel toch echt de kant op zou moeten liggen waar wij naar toe zijn gelipen. Dat is ff zoeken. We vinden een ijszaak waar we wat drinken (maar die om 18.30 uur sluit) en omdat er verder niet veel te beleven is halen we in de supermarkt een paar broodjes die we heerlijk op onze tv-kamer opeten. Jaja we hebben een hotel met twee kamers. ’s Avonds lezen we wat en wanneer de nacht valt gaan wij ook maar eens horizontaal.
Dag 4
Na een warme nacht besluiten we als we de weersvoorspellingen zien voor vandaag en morgen om vandaag onze tocht met ong 30 km uit te breiden en een hotel voor de nacht te reserveren. We zouden eigenlijk kamperen maar ze spreken over regen, onweer en hagel. Code geel. Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag dus onze eerste tocht uit het boekje. Folkert heeft de tocht ook in z’n gps gezet (konden we downloaden vd makers) en zowaar wijst de gps nu de juiste route. Dit in combinatie met Marlies die de route uit het boekje leest en de perfecte bewegwijzering (kunnen wij Nederlanders nog een voorbeeld aan nemen) belooft het een mooie dag te worden. In Beeskow lunchen we nu i.p.v. overnachten. Nadat we geluncht hebben stappen we weer op de fiets. (Net op tijd, want de verkoopster in de bakkerij stond vandaag alleen en ze werd zowat overlopen door groepen kinderen die allemaal 1 bolletje ijs willen. Ze begon als een vriendelijke vrouw, maar nadat er meer kinderen binnen kwamen veranderde dat een beetje). Ook vandaag fietsen we weer veel door de bossen. Verschil met gisteren is, dat er meer uitzicht is. Wanneer we weer door een bos fietsen zien we rechts van ons een hertje op zo'n 25 meter richting de bosrand springen. Gelukkig toch nog op tijd om een wazige foto te kunnen schieten. Zo'n twee kilometer voor ons hotel krijgen we toch wat regendruppels op ons hoofd. De rest van de dag is het droog gebleven en onweer hebben we al helemaal niet gehoord. Ook hier in Duitsland zitten ze er dus blijkbaar wat weer betreft wel eens naast.In het hotel aangekomen stappen we in een wereld die een beetje anders is dan de onze. Het ziet er allemaal keurig verzorgd en schoon uit maar toch ook een beetje of dat de tijd er stil heeft gestaan, hoewel de tuinmeubelen weer redelijk nieuw en modern eruit zien. In de kamer maken we (vooral Folkert) grapjes dat achter elke spiegel iemand ons bekijkt en we waarschijnlijk ook afgeluisterd worden. We besluiten om hier te eten omdat er in de omgeving niets anders is. Gelukkig kunnen we buiten eten en zijn er ook nog andere gasten. In de middag was dat wel anders toen we met z’n tweeën in het restaurant zaten en er iets dronken. Het eten is super, de ober een Pool met nog minder kennis van de Duitse taal dan wij wat dan wel weer tot hilarische taferelen lijdt. Een fruchtentee is om te drinken en warm?????
We slapen redelijk. Het hotel (waarvan we ons afvragen waar het vroeger voor heeft gediend – misschien een buitenhuis van een hooggeplaatste communistische partijbons) ligt aan een meer en omdat wij wat frisse lucht in onze kamer wilde hebben, hebben er wat muggen de warmte van onze kamer opgezocht.
Dag 5
Het ontbijt is perfect. Een etagère vol met beleg, een mand met broodjes, jus de orange, vers fruit en koffie of thee. Een goed ontbijt kunnen we wel gebruiken want het is vannacht om een uur of 2 gaan regenen en zoals het er naar uitziet (en vandaag heeft de Duitse KNMI het helaas wel goed) blijft het regenen tot een uurtje of zes. Om half elf stappen we in de regen op. Goed dat we gisteren wat extra km gemaakt hebben, scheelt weer met dit weer. Vandaag fietsen we er rond de 50. Veel valt er over de fietstocht niet te vertellen behalve dan dat we: tot onze zeem toe nat waren, we op de toch al bijna verlaten fietspaden vandaag echt maar een handje vol andere fietsers gezien hebben, het op natte fietspaden welke niet geasfalteerd zijn best een uitdaging is om boven je wielen te blijven zitten, we als lunch een heerlijk broodje met warme knakworst bij de bakker hebben gegeten en het een super mooie route was met vandaag ook uitzichten op het meer waar we langsfietsten. In het hotel in Cottbus waar we een aller vriendelijkste receptioniste troffen hebben we alles uitgehangen, een lekkere warme douche genomen en het laatste stukje van de tour gekeken (bizarre finish). Waarna we (het was ondertussen vijf hr en bijna droog) het centrum hebben bekeken. Lekker wat warms hebben gedronken en gegeten. Morgen gaan we als het goed is dan toch echt kamperen en voor overmorgen staat er een niet fietsdag op het programma. Later meer.
Gr Folkert en Marlies

1. Ingrid:
    16 juli 2016
    Hey Marlies en Folkert,

Klinkt weer als een fijne reis! Beetje jammer van de regen, maar hopelijk blijft het verder droog en kunnen jullie het tentje opzetten.
    Geniet ervan!

Ingrid