Fürstenwalde-Treppeln-Cottbus

14 juli 2016 - Cottbus, Duitsland

Dag 3
Vandaag onze eerste echte fietsdag. Nog niet van de tour zelf maar om van Berlijn naar een begin van de route (althans wat wij tot begin hebben gebombardeerd) te fietsen. De wekker gaat om half negen aangezien het niet heel veel kilometers zijn kunnen we rustig aan doen. Achter ons bij het ontbijt zit een Aziatische moeder met een kind te ontbijten. Het kind slurpt haar melk op alsof het heel heet is. En nadat haar melk op is begint ze smakkend aan een broodje. Interessant om te zien, dat een gewoonte die voor de één heel normaal is, voor de ander eigenlijk niet zo heel netjes is. Na een prima ontbijt pakken we de tassen en vertrekken naar Fürstenwalde. Voor ons begint hier onze route. Al vrij snel verlaten we de drukke wegen (ondanks de drukke wegen hebben ze wel overal fietspaden of de stoep) in Berlijn voor de wat rustigere weggetjes. Wat nog wel wennen is dat soms de fietspaden op de stoep liggen en je het stukje stoep dus met voetgangers moet delen. Dit gaat niet altijd vlekkeloos. Na een aantal kilometer komen we door de Altstatte van een randgemeente van Berlijn. Reden om even te stoppen en een kijkje te nemen. Helaas valt dat die Altstatte erg tegen en zitten we al weer snel op de fiets. Omdat we nu nog niet op de route zitten moeten we (Marlies eigenlijk) zo nu en dan op de kaart kijken welke kant we op moeten gaan. De GPS van Folkert heeft in het verleden vaak genoeg bewezen dat die er geen probleem mee heeft om ons extra kilometers te laten fietsen dus die vertrouwen we niet zo heel erg. Nog geen halve minuut op de kaart aan het kijken en er stopt een zeer vriendelijk en behulpzame Duitse vrouw (fijn ruikend naar knoflook en de kaart is niet heel erg groot) die ons helpt. Helaas wijst ze ons (zeker niet expres) wel de verkeerde kant op, maar dat hadden we zelf door, ook het bord van een doodlopende weg betekend in Duisland gewoon hetzelfde