Berlijn

11 juli 2016 - Berlijn, Duitsland

Dag1
Om 6.30u ging de wekker. We mochten niet met onze fiets in de randstadrail vanwege North Sea Jazzfestival dus fietsen. Om 8u vertrokken we op de fiets naar station Den Haag LOI. Goed dat we ruim op tijd weggingen want in Pijnacker blijkt het fietspad naar Nootdorp al afgesloten te zijn en in Voorburg de brug waar we graag overheen wilden. Maar gelukkig op tijd op station NOI. Op laan van NOI nemen we de trein naar Amsterdam waar het op zondagochtend al zo druk is dat we onze vakantie gescheiden beginnen. Gelukkig konden we wel met dezelfde trein mee maar doordat er veel fietsers (of eigenlijk met fiets reizende treinreizigers) waren zitten we allebei met fiets maar niet samen. Ruim op tijd arriveerden we op Amsterdam CS zodat we nog lekker een bak koffie drinken voordat we vertrekken met de ICE naar Berlijn. De fietsen inladen is wel een beetje lastig. We waren niet de enigen die het idee hadden opgevat om de fiets mee de trein naar Berlijn in te nemen. Voordat de trein vertrok had de conducteur al ruzie met 2 binnenlandse reizigers die het vertikten om hun fietsen uit te laden, zodat 2 internationale reizigers hun reis konden vervolgen (al deze mensen hadden niet gereserveerd wat volgens de DB – duitse NS – wel had gemoeten). Kortom de stemming was gezet. Desondanks de woordenwisseling vertrokken we toch op tijd naar Berlijn -er werd namelijk gedreigd met helemaal niet vertrekken. De coupé waarin wij zaten zat behoorlijk vol en dat was te merken aan de warmte in de coupé. Toen we al een stukje de Nederlandse grens gepasseerd waren werd er door de machinist omgeroepen dat vanwege problemen deze trein niet verder zou rijden naar Berlijn, maar terug naar Amsterdam. Waarom de trein niet verder kon, maar wel terug kon was ons een raadsel. Gelukkig stond de nieuwe trein al klaar aan een aangrenzend perron. Normaal wanneer je enkel een tas bij je hebt o.i.d. ben je vrij snel de trein uit en de nieuwe trein weer in. Maar met mensen die bang zijn om de trein te missen en hun spullen achter te moeten laten, ontstaat er bij sommige mensen de gedachte “IK,IK,IKKE en de rest……” Gelukkig was Marlies haar fiets redelijk snel de trein uit en deed Folkert er iets langer over. Geholpen door een vrouw op het perron (die graag de trein in wilde) die aan Folkert’s achterwiel stond te rukken, om de fiets uit de trein te tillen, viel Folkert bijna tussen het perron en de trein in. Marlies hield gelukkig het stuur van zijn fietd stevig vast zodat hij kracht op z’n zadel kon zetten waardoor hij toch nog veilig op het perron kwam te staan. Met een kleine vertraging van ong 20 min (viel dus best mee) vertrokken we in een andere trein met hopelijk wel een werkende airco. Helaas, dat viel ook nog tegen. De temperatuur was wel iets lager, maar echt verkoeling zat er ook niet in. Hoppend van coupé naar coupé (waar is het het koelst) hebben we het zo fris mogelijk gehouden. Rond 18.00u stapten we uit op Berlijn Ostbahnhof en stapten we op de fiets naar ons hotel. Dat lag slechts op zo'n 8 km van het station. Door de goede bewegwijzering en fietspaden hier in Berlijn goed te fietsen. Nadat we hadden ingecheckt en uitgepakt zochten we een tandoori restaurant op. Voldaan en moe zaten we om 21.00u voor de buis om Frankrijk te zien winnen van Portugal. Ten minste, dat hoopten we. Zoals de reis ook anders verliep, eindigde deze wedstrijd ook anders dan we gedacht hadden (hier kwamen we ’s nachts pas achter).
Dag2
Vanmorgen na het ontbijt met de U en S-bahn naar het Olympisch stadion. Het stadion was voor de O.S. van 1936 gebouwd door de Duitsers. Het is een schitterend stadion dat er van buitenaf nog precies hetzelfde uitziet als toen het begin 30-er jaren gebouwd werd, behalve dan dat het nu gedeeltelijk overdekt is. Nadat we tijdens de rondleiding de eretribune (inclusief de plek waar Hitler de spelen van ’36 opende) , de kleedkamers (niet extreem groot), de jacuzzi (best wel lekker), de persruimte en de warming-up ruimte bezocht hadden, was de tour afgelopen en gingen we richting het centrum van de stad. Hier hebben we na de lunch op de Potsdamerplatz wat high lights gedaan(Brandenburgertor, Bundestag, Holocaust Mahnmal en de Fernsehturm- alles alleen aan de buitenkant). s Avonds heerlijk gegeten bij Vapiano (jawel Ingrid die hebben ze hier ook en ook de favo Pizza van Marlies staat hier op de kaart) met uitzicht op de Fernsehturn en het Rotes Rathaus. Het was een mooie relaxte dag Berlijn met super weer.

Morgen onze 1e fietsdag. We fietsen dan van Berlijn naar Furstenwalde waar we woensdag beginnen aan de Tour Brandenburg. We fietsen morgen zo'n 45 km maar zonder routebeschrijving dus dat zouden er zomaar wat meer of minder kunnen worden. Dat horen jullie later.
Gr. Marlies en Folkert

1. Mariska:
    12 juli 2016
    Leuk om al iets van jullie te lezen!
    Wat een gedoe met die treinen en fietsen, maar gelukkig in Berlijn aangekomen :)
    Succes de komende dagen!
  2. Onno:
    Hoi Folkert en Marlies,

Wat leuk dat jullie weer onderweg zijn op de fiets en deze keer bij onze oosterburen. Duitsland staat ook nog op mijn verlanglijstje. Goede reis gewenst met vooral heel veel droog weer. zelf ben ik nu net weer een week terug van mijn tocht in Frankrijk, heb geen Blog bijgehouden deze keer maar misschien volgen er nog verhalen in retrospectief.

Groet Onno
  3. Atie:
    12 juli 2016
    Fijn dat alles goed gekomen is en jullie nu lekker kunnen gaan fietsen. Ik hoop dat het weer jullie goed gezind is.
    Groetjes.
  4. Michiel:
    12 juli 2016
    Stijl blijft leuk; dus wij blijven meelezen :-) Geniet er van!