Biel/Benne - Thun

5 augustus 2014 - Thun, Zwitserland

Vanmorgen na een lekker eigentijds ontbijt (yoghurt, herbal thee, koffie met gekookte melk, zalm, allerlei soorten kaas, etc..) in een heel gedateerd hotel (stasi radio op de kamer, groene tegeltjes in de douche) op weggegaan naar Thun.
De eerste keuze in de route komt al op de hoek van het hotel. Gaan we volgens routeboekje kortste afstand, of gaan we het eerste stukje toeristisch langs het meer over een zwitserse route. Wij dachten dat meer moeten we zien dus we gaan voor de niet omschreven maar wel goed bewegwijzerde route langs het meer. Helaas was het niet veel fietsen langs het meer, maar merendeels stuk ernaast met veel ups en downs. Maar wel een toeristische route met enkele extra km's.
Na ongeveer 35 km kwamen we door Bern, voor ons gelijk een mooi moment om een fietsenmaker te zoeken om Folkert zijn achterwiel slagloos te laten maken. De eerste had het te druk, de tweede zou het wel ff doen. Half uurtje hooguit dus wij van de nood een deugd gemaakt en gelijk onze lunch verorbert.
Binnen het half uur was de fiets weer zo goed als nieuw (oh ja dat is hij eigenlijk heel de vakantie al) en konden we via de altstad verder. Een bijzonder mooie altstad met een plein waaraan alleen maar bankgebouwen zitten en wij nu ook weten waar het geld zit.
Na Bern gaat het op en neer naar Thun. Omdat Thun niet op de beschreven route ligt, fietsen we de laatste 10 km op kaart en GPS. Ook dit blijken we te kunnen en vinden gemakkelijk het centrum van de stad en de straat waar we gaan overnachten. De B&B is wat moeilijker te vinden. In een groot gebouw met artsen, kunst en andere bedrijven blijken ook giga woningen te zitten. Tja en om dat te kunnen betalen begin je een B&B ☺. Voor onze fietsen is helaas geen plaats dus die hebben we een nachtje te logeren gebracht in de bewaakte stalling van het station, tenslotte hebben zij ook vakantie. Nu maar hopen dat ze er morgen nog staan.
Na het douchen lekker rondje stad, avondeten en nu zoals elke avond ons vaste ritueel lekker lezen.
Morgen staat ons een zware dag voor de boeg, we gaan de alpen door....

Groet, Marlies & Folkert

1. Atie:
    5 augustus 2014
    Groene tegeltjes hebben wij ook in de badkamer!!! Succes morgen met klimmen.