Boersch

31 juli 2014 - Bœrsch, Frankrijk

Na de monstertocht van gisteren staat er voor vandaag 'maar' 68km op het programma. Als we wakker worden blijkt dat de weergoden ons goed gezind zijn. De zon schijnt.
Na het ontbijt zijn we om 10 uur startklaar. Voordat we aan de km's van vandaag beginnen gaan we eerst naar een glas in lood raam van Chagall kijken. Het is een indrukwekkend raam. Na ook nog een bezoek aan het museum van Sarrebourg waar nog een wandkleed van Chagall bewonderd wordt zijn we om even na 11 uur dan echt fietsklaar.
Ook vandaag fietsen we weer veel autovrije km's. Na een flinke klim fietsen we km's lang langs een kanaal wat niet meer in gebruik is. Het is vervallen, sluizen werken niet meer (wat dan weer niet nodig is want er staat geen water meer in, hooguit hier en daar nog een laagje met veel riet en andere planten. Het nieuwe kanaal ligt parallel aan waar we fietsen en ook dat volgen we later nog km's lang. We komen in tegenstelling tot gisteren door leuke dorpjes met mooie oude gebouwen en terrasjes. In het dorpje Saverne lunchen we, waarna we het kanaal verlaten en onze tocht door de wijnvelden voortzetten. Het eerste stuk over rustige weggetjes wat later over een fietspad.
Vandaag hebben we een kamer in een chambres d'hotes en moeten we ons tussen 17.30 en 18.00 uur melden. Nou met 68 km heb je dan zeeën van tijd. Nou was dat ook zo maar helaas was het laatste gedeelte niet heel goed bewegwijzerd, waardoor er een extra wijnveldenheuvel moest worden genomen. Ook kwamen we nog de Tour d'Alsace tegen waardoor we niet verder mochten. Net voor 18.00 kwamen we na 78 km dan toch in Boersch aan en hebben we onze kamer gevonden. Na een lekkere pizza nu met een boek op onze kamer waar speciaal voor Folkert een oud schoolbankje (uit grootmoederstijd) staat.

Gr Marlies en Folkert