Brig - Domodossola

8 augustus 2014 - Domodossola, Italië

Vrijdag 8 augustus:
Vandaag staat er alweer een Koninginnerit op het programma. We gaan namelijk de Simplonpass over. Deze keer dus niet de langste route, maar degene waarbij we het hoogste punt van onze route gaan passeren. De weerberichten zijn gunstig, zodat we hoogstwaarschijnlijk ook droog afdalen naar Domodossola (alhoewel ze daar in de middag regen opgeven, dus dat wordt doorfietsen ;-)). Maar eerst beginnen we de ochtend met een ontbijt in een zeer grote ruimte. Aan de zijkanten staan tafels voor 4 personen en voor de rest hebben ze ronde tafels waar zo'n 8 tot 10 mensen aan kunnen zitten. Aan alles kun je zien dat dit hotel is ingericht op grote groepen. Gisterenochtend merkten we al dat er zo'n hele grote groep Nederlanders in het hotel zit en gisteravond kwam er ook nog eens een bus Duitsers aan. Om 8 uur 's ochtends schuiven wij aan voor het ontbijt. Alle twee voelen we ons niet heel erg op ons gemak in deze vreetschuur. Maar ja,we moeten wel goed ontbijten voor de zware klim van vandaag. Zo rond een uur of negen stappen we op onze fiets. Het weer is heerlijk en het uitzicht 360 graden adembenemend. Al na één km bereiken we de voet van de pass. Na een km of vier vragen we of we op de goede weg zitten richting Simplon (de nieuwe weg is minder steil,maar wel veel meer verkeer) en daarom willen wij graag via de oude weg omhoog. De vrouw kijkt een beetje verbaasd op en zegt dan snel:"Ja hoor, maar het is nog wel een eind!"
De eerste tien km zijn het zwaarst en daarna zitten er nog wel af en toe pittige stukjes in, maar dan is het stijgingspercentage niet meer dan 8%. Het nadeel van het laatste stuk is wel dat het heel druk is en we zelfs een km of anderhalf door een tunnel moeten waar gewerkt wordt, maar één rijbaan open en ze niet het geduld hebben te wachten met het tegemoedkomende verkeer pas te laten rijden als wij de tunnel uit zijn.
Uiteindelijk na drie en half uur bereiken we de top, 2005 meter. Het is er zo'n 16 graden en met een bezweet shirt voelt dat als fris aan. We trekken daarom snel een trui en jas aan. De afdaling gaat makkelijker dan de beklimming ;-). Alhoewel we hier ook de nodige keren moeten stoppen om de velgen van Marlies haar fiets af te laten koelen, wat foto's te maken en op te warmen. De afdaling is ong 40km. In het wegdek in Italië zitten wat meer gaten en kuilen dan in Zwitserland. Midden op de weg rijden is dan het beste, maar dat vinden ze hier niet zo leuk :-( Nadat we in Domodossola wat boodschappen voor het avondeten hebben gedaan besluiten we als late lunch even snel een stuk pizza te eten. We kunnen pas na vieren in het appartement dus we hebben nog tijd.
Tegen vier uur stappen we weer op om op zoek te gaan naar b&b Tiffany. Daar zitten we nu. Na te genieten van onze mooie tocht over de Simplonpass.

Gr. Marlies en Folkert
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Erwin:
    8 augustus 2014
    Folkert en Marlies,
    Wat een imponerende tocht. Je moet wel over een uitzonderlijk moreel beschikken om zoiets moois te volbrengen. Elke dag trap je toch weer heel wat meer km's weg als jullie tevoren dachten.
    En dan nog energie voor zo'n luisterrijk verslag. Elk kiezeltje is erin terug te vinden. Chapeau. Forza ciclisti. Forza Alessandria.
  2. Rob:
    8 augustus 2014
    Goed hoor, begreep ik goed hebben jullie de oude weg kunnen nemen? Begrijp Marlies dat er veel verandert is na al die jaren.
    Er waren toen maar weinig tunnels, wel is na de grens overgang het weg wegdek nog slecht. Net Nederland - België.
    Succes morgen met de volgende etappe. De klim zal nog wel zijn nawerking hebben.