Bristol-Cheddar-Bampton-Barnstaple

26 juli 2015 - Barnstaple, Verenigd Koninkrijk

Het was alweer 3 dagen geleden dat we ons laatste blog hebben geschreven. Inmiddels is het zondagavond en hebben we 3 (best pittige) fietsdagen achter ons. Afgelopen donderdag was het weerbericht voor de vrijdag en zondag niet al te gunstig, zaterdag zouden we overdag wel droog krijgen. En helaas (voor de vrijdag en zondag) het weerbericht komt dan uit. Afgelopen vrijdag startten we met flinke regen vanuit Bristol. We hadden al besloten om vrij laat (9.30uur) te starten zodat we misschien de tent bij wat minder regen (eind vd middag werd 'light' rain ipv 'heavy' voorspeld). De hele fietsroute zou het flink regenen helaas. Jammer, want vandaag zouden we de westkust bereiken en ook vandaag hadden ze weer een super route voor ons uitgezet. Als eerst reden we Bristol uit onder de famous brug door, waarna we over mooie paden fietsten om na ongeveer 30 km de westkust te zien (de coast to coast oost - west is hierbij voltooid, nu ook de zuidkust nog). Vlak hierna kwamen we "doorweekt" bij een koffietentje aan. Al kleumend daar de komende dagen doorgesproken en besloten dat we de komende nachten toch maar hotelletjes gaan zoeken. Gelijk geprobeerd voor de nacht wat te vinden maar helaas niet gelukt. Dus maar hopen op iets onderweg, anders alsnog de tent opzetten. Nadat we een klein beetje opgedroogd waren, wat warms hadden gedronken en een heel klein beetje warm waren geworden onder de handendroger, stapten we weer in de regen op de fiets. Helaas was het uitzicht niet super (door het weer) en hadden we ook niet zoveel zin om te stoppen om wat foto's te nemen. Toch maar 1 van de zee gemaakt om te laten zien dat we van de oostkust naar de westkust gefietst zijn ;-)
Tegen 16u bereikten we het plaatsje Cheddar(inderdaad vd heerlijke kaas). Daar vonden we gelukkig nog een hotel met een vrije kamer. We hadden op dat moment wat minder gefietst dan gepland maar met goed weer in het vooruitzicht voor zaterdag deze km maar snel doorgeschoven. 's Avonds op internet ook een hotel geboekt voor zaterdagavond. Ondanks de mooie dag zou het zaterdag op zondagnacht gaan regenen en zondag slecht zijn. Dus naar de zaterdag ook nog wat km van zondag geschoven zodat dit een lange dag zou worden. De dag erna (zaterdag) was, zoals ze voorspeld hadden, een prachtige dag. Deze dag fietsten we rond de 100km. In het begin wat fris maar gaandeweg de dag kon de fleecetrui uit en konden we heerlijke in ons tshirt in de zon fietsen. Een groot gedeelte van de route ging weer over het jaagpad (waarbij het kanaal ernaast wat minder bevaren werd omdat dit maar een km of 30 lang is en niet op het Avonkanaal is aangesloten). Omdat we 100km moesten fietsen hadden we de eerste 60km flink het tempo erin en dat valt niet altijd mee met alle bagage erop. Tegen 18u kwamen we bij ons B&B aan. Na een verfrissende douche moe maar voldaan, lekker wat gegeten in het restaurant van de B&B. Voor zondag hadden ze weer slecht weer voorspeld en rond een uur of 6 komt het dan ook met bakken uit de hemel. Helaas ook nu klopte het weerbericht, maar we stapten gelukkig niet in de regen op. Vandaag fietsen we voor een groot gedeelte door Exmoor national park. Ondanks de miezer, af en toe best harde regen en wind was deze route schitterend. Even daarvoor tijdens onze eerste stop hebben we een heerlijke scone met clotted cream en jam gegeten. Na met de serveerster gesproken te hebben (gaat over een maand voor een jaar naar Ned om als au pair aan te slag te gaan) stapten we in de miezer weer op. Al gelijk na onze stop moesten we klimmen. De heuvel was zo steil dat je achterwiel spinde en we van de fiets afmoesten. Even verderop gaf de afdaling 20% aan. De klimmetjes die we vandaag hebben gehad waren pittig en kwamen regelmatig in de buurt van de 15 a 20%. Onze 2e stop was in de Sportsmann Inn. Toen we binnenkwamen zag je een aantal mensen hun stoel verschuiven om te kijken wat voor verzopen stel er binnen kwam lopen. Ook de ober achter de bar vond het bijzonder dat we in dit weer op de fiets zaten. In Engeland is het gewoonte dat je op zondag tussen de middag warm eet met het gezin (Sunday Roast). En dat moet je ook van tevoren boeken. We wilden graag een kop soep eten. Dat was niet mogelijk, maar we mochten wel van het warme eten mee-eten. De ober had vlak ervoor mensen weggestuurd omdat ze niet gereserveerd hadden. Gelukkig voor ons dat ze misschien een beetje medelijden met ons hadden. De Inn lag middenin dat schitterende natuurgebied waar vee vrij rond loopt.
We waren ze zeer dankbaar dat we ons konden opwarmen en dat we voor slechts £5 per bord heerlijk warm mochten eten.
Tegen 17u stapten we weer het nieuwe hotel in. Gelukkig was de route van vandaag met 11km door Marlies ingekort. De tocht was mooi maar met regen, wind en kou (11 graden) waren we blij dat we in ons hotel aankwamen.