Bude-Tintangel-Padstow-Truro

1 augustus 2015 - Padstow, Verenigd Koninkrijk

Op onze niet fietsdag in Bude hebben we een klein stukje van het coast path gelopen. Bijzonder fraaie uitzichten op de kust. Hoge kliffen waar veel erosie zichtbaar is. En zo heel af en toe een zandstandje waar de Engelse (weer of geen weer) hun windscherm neerzetten waar ze dan afhankelijk van het weer in bikini of in lange broek en trui/regenjas achter gaan zitten. Wij slaan het strand over om in koffietentje wat warms te drinken waarna we terug naar de camping lopen. Hopelijk slapen we deze nacht beter. De eerste nacht op deze camping was er erg veel wind waardoor we nauwelijks geslapen hadden. Het zonnetje laat zich af en toe zien dus genieten we daar nog ff van voordat het ook vanavond weer te koud wordt om lang buiten te zitten.

30 juli
Gelukkig, de wind was redelijk gaan liggen en daardoor hebben we goed geslapen. Wel prettig want het wordt een zware dag.
Vandaag is het schitterend weer. We fietsen lekker in de zon met prachtige vergezichten over zee en kust. Op deze route veel heuvels die een stijgingspercentage van rond de 30 procent hebben. Fietsen is dan niet meer mogelijk en lopen met je fiets aan de hand is ook geen pretje. Die moeten namelijk ook omhoog geduwd worden en die hebben we drie weken geheel volgeladen omdat we luxe kamperen. Op de camping aangekomen kiezen we een plekje achter een beetje vervallen stal, niet wetende dat er ook nog koeien in zitten. Daar komen we 's nachts om 2u achter. Één van de koeien vond het kennelijk nodig om veel herrie te maken een tijdje...haha. Wat is dat toch met die nachten? Hopelijk vlg nacht beter!
Na het douchen lopen we het stadje Tintangel in (dit is overspoeld met dagjes mensen). We lopen richting Tintangel Castle, helaas te laat om nog te bezichtigen dus dan nog maar een heel klein stukje coast path voordat we ons tegoed doen aan een lekkere burger met friet. Die hadden we wel verdiend.

31 juli
Na een nacht vol boerengeluiden en luchten, opgestaan terwijl het zonnetje scheen. De nacht was vrij koud maar dit belooft een mooie dag te worden. In het begin vd tocht zitten de zware klimmen waarna het gelukkig aan het eind van de tocht behoorlijk vlakker wordt. We fietsen op een voormalig spoorlijn, de Camel trail. Onderweg komen we veel dagjes fietsers tegen die ons meerdere keren aanspreken over onze tocht of met opmerkingen (cool, wauw, etc.) hun waardering laten blijken. Onderweg drinken we een lekkere bak bij een leuke theeschenkerij waarna we de laatste km naar Padstow fietsen. Vlakbij de camping zien we het enorme verschil in getij. De manager van de camping vertelt ons dat de boten die nu op de bodem liggen rond 18u weer vrolijk rond dobberen...
's Avonds gaan we het dorpje in om wat boodschappen te doen en de manager heeft inderdaad niet gelogen. Er is volop recreatie op het water en het toerisme viert er hoogtij. Terug op de camping eten we en kunnen we eigenlijk voor het eerst lekker buiten zitten zonder dat het te koud is. Tegen 22.15u gaan we de tent in en lachen we wat om een Engelsman die waarschijnlijk na wat biertjes wat sterke verhalen aan het ophalen is. Tegen 2u worden we door dezelfde man gewekt die waarschijnlijk de rits van z'n tent niet meer kan vinden. Z'n woordenschat is op dat moment beperkt tot wat gevloek en getier richting z'n vrouw. Helaas ontsnapt na enige tijd 1 van z'n honden. En gillend en schreeuwend wordt die geroepen. Uiteindelijk komt de manager er aan te pas en na ongeveer 1,5u is de hond gevonden en kunnen we weer gaan slapen.

1 augustis
Als we 's ochtends wakker worden tikt de regen zachtjes op het tentdek.
Gelukkig zet de regen niet door en fietsen we bijna de hele dag in ons shirtje. We lunchen zelfs in de volle zon aan de kust in Newqui. Deze route is de minst leuke van de afgelopen 3 weken. Af en toe best druk met auto' s (heel veel vakantieverkeer op de smalle weggetjes van Cornwal) Tegen 16.30u komen we aan op de camping. We laten onze tent drogen voordat we hem opzetten en maken ons nu op voor de dag van morgen. Onze laatste fietsdag met volle bepakking. Morgen fietsen we naar Penzance waarvandaan we maandag of dinsdag nog naar Land's End fietsen maar dan laten we de spullen lekker op de camping achter.

Gr. M&F