Colmar - Sentheim

3 augustus 2014 - Sentheim, Frankrijk

Zondag 3 augustus:
Na onze rustdag van gisteren vertrokken we vanochtend richting Sentheim. Vandaag gaan we van de ene route over in de andere oftewel we ruilen de Maastricht - Rome route in voor Amsterdam - Venetië (om uiteindelijk in Alessandria op de trein naar Den Bosch te stappen, inderdaad geen enkele logica ligt hieraan ten grondslag). Onze rekenhulpmiddelen hadden ons verteld dat we 48 km zouden moeten fietsen met nog enkele km's erbij om op de route te komen. Nou dat bleken er aan het einde vd dag 68 te zijn. De schrijver vd route heeft hier en daar een paar km verzwegen waardoor wij wel weer waar voor ons geld krijgen ;-)
Het weer zat ons vandaag niet echt mee. We hebben tijdens het fietsen nauwelijks zon gezien en dat is best wel jammer. Zeker omdat er ook nog geregeld wat regen viel. We zitten in de slechte hoek van Europa als het om het weer gaat op het moment. Maar hopelijk "hoe meer zuidwaarts, des te meer zon"....
Nadat we enkele km's gereden hadden en de route hadden gevonden voerde deze ons het eerste stuk weer tussen de wijnvelden (of eigenlijk druivenvelden) door. Het tweede stuk naar Thann fietsten we langs een watertje waar leuke stroomversnellinkjes inzaten (wij fietsten stroomop dus wel wat vals plat te gaan). Na Thann moesten we over een heuvelrug en dus nog wat klimwerk aan het einde van de tocht. Rond 16u kwamen we aan in Sentheim. In het plaatsje waar we nu zitten is op zondag alles gesloten, behalve ons hotel en een lokale kroeg. Volgens de hoteleigenaar zou er in het volgende dorpje normaal gesproken een restaurant open moeten zijn dus wij op de fiets, in de zon deze keer op weg. Helaas, vakantie. Nadat we in de plaatselijke kroeg een cola en een water hebben besteld komt de plaatselijke schone iedereen die op het terras zit (ook wij dus) begroeten met 2 zoenen. Gezien de manier van bewegen zit er al de nodige alcoholische drank in. Als avondeten vallen we terug op onze noodproviant (crackers met jam) en de nog niet opgegeten komkommer. We lezen en zien een onweersbui overtrekken wat onwijs mooie plaatjes geeft. Net voor de onweersbui uit, ook een ooievaar of 15.
Hopelijk hebben we morgen mooier weer en is de supermarkt open om 8 uur want dat zal onze vertrektijd worden in verband met de km's en hoogtemeters van de fietsdag en ontbijt zit niet bij onze overnachting inbegrepen.

Gr. Marlies en Folkert